Kinesisk karaokekväll ^^

19 oktober 2011

Idag har vi haft vår andra sjuka kväll sedan vi kom hit! :)

Men först i alla fall kände vi att vi inte kunde sova bort en dag till. Så vi ställde klockan, gick upp tidigt, käkade lite noodles och tog oss iväg mot Victoria Peak. Hongkong är litet till ytan men består nästan endast av skyskrapor. Runt staden är det höga berg och på ett av de här bergen kan man åka upp med ett bergståg, peak train, till ett stort shoppingcenter, vandringsleder, massa sjukt dyra hus och en jätteutsikt över hela staden, Så det gjorde vi. Lyckades få en jättepromenad då vi plötsligt börja följa fel vandringsled runt toppen. Powernapade i den fina naturen, käkade lite lunch och tog kort på utsikten innan vi åkte med tåget ned igen.

Hade läst lite om ön Lantau och tänkte att vi chansar och ser om vi hinner dit innan det blir mörkt och allt stänger. Talesättet resan är målet stämmde i det här fallet. Vi fick känna att vi levde. För att ta oss ut till den lilla religösa bergsbyn Ngong Ping  åkte vi tunnelbana längst bort till Tung Chung, därifrån går det en 6km lång linbana med små kabiner ända fram till byn, som tar ca 25 min. Det var super läckert att åka högt över marken och se ut över staden, flygplatsen och all natur runt lagom högt uppifrån. Helt plötsligt svängde vi runt ett hörn med kabinen och befann oss onaturligt högt upp över helt öppet hav. Dessutom blåste det så det ven i kabinen som svajade friskt. AAAAHHHHH!

Trodde det skulle bli det sista jag gjorde. I skrivandets stund på säkert avstånd hemma ska jag googla reda på lite otäck fakta om linbanan! Men åker ni till Hongkong MÅSTE  ni testa detta (:

25minuter senare på fast land befann vi oss i bergsbyn Ngong Ping och deras huvudattraktion en jätte-buddhastaty, 26m hög, byggd på ett berg gav intrycket att det var riktigt mäktigt. Ngong Ping påminde om Mulan-filmen. Kinesisk musik, omgivet av höga spetsiga berg, det vackra Polinklostret och den enorma buddhan, det kändes så gammaldags kinesiskt! Vi kämpade 268trappsteg upp till Buddhan, borta från stadens avgaser sjönk temperaturen några grader med höll oss varma av allt vandrande. Vi kom rätt sent, så efter ett tag började allt stänga, men det gjorde inte så mycket. Det var inte så mycket mer att se. Ska finnas fina vandringsleder, men det får bli en annan gång! Tog bussen tillbaka, var rätt glad att vi inte hade köpt en returbiljett till linbanan!

Senare på kvällen skulle vi möta upp Danny, så vi tog oss till Hongkong ön och tillbaka till restaurangen där vi träffats första gången. Det bästa här är att det är lagligt att dricka utomhus. Så äkta backpackerstyle köper vi all dricka på 7eleven och sätter oss utanför de fina barerna, som ligger med öppna väggar mot The Escalator. Lite senare kom Danny och hade med sig en kompis från Nederländerna som precis kommit från flyget. Han hade bott i Hongkong tidigare och träffat Danny på ett lika udda sätt som oss, nu var han här för att hälsa på igen. Henrik var lika glad och trevlig som Danny och fast besluten om att visa oss alla ställen värda att se i Hongkong. Vi hade tänkt oss ett par öl för att hinna med sista tunnelbanan, men det var bara att glömma.

Efter att druckit upp våra 7eleven öl tog vi taxi till Lan Kwai Fong där populäraste nattklubbarna i Hongkong ligger. De berättade att vid större helger brukade folk dö där, likt konserter, på grund av trängseln som uppstår längs de små gatorna när halva staden ska festa. Henrik och Matte försökte på skoj ta sig in på Dragon I, där fotomodellerna trängs med gratis dricka och mat. Det såg inte helt omöjligt ut för två utlänningar, men Mattes trasiga shorts satte stop för det. Henrik blev ledsen när det såg att hela höghuset där hans favoritklubb låg var nedrivet. Gick förbi en rysk klubb som gick all in med statyer på landsmän och baburskas, men det var tyvärr stängt på onsdagar. Kan ju nämnas att det är varmt och så mycket folk och att man dessutom får dricka ute, så festen är lika mycket ute som inne på klubbarna.  Mellan höghusen hängde sjukt mycket Halloweenprylar. Hade velat vart kvar här över Halloween!!

Anyway, Hongkongs motsvarighet till Red Light District hade Ladies Night på onsdagar och killarna tyckte det var värt att besöka på Hongkongtripen så vi tog taxi vidare. Vi gick längs gatan men istället för att få gratis drinkar så vägrade de låta mig komma in! ”no ladies” ”no we have a… private party today”  sa de hundraåriga kvinnorna som kastade in folk utanför barerna. Utländska ladies ingick tydligen inte i ladies night ^^

Hamnade  på en fotbollsklubb och träffad en helt wasted irländare. Tror inte man får öppna en fotbollsbar utan att det sitter minst en full irländare där tom i Hongkong. Danny lurade i servitriserna att han var från Filipinerna med sina många språkkunskaper (I’m good pretending I know a lot of languages) men lite måste han ju kunna så han lyckas lura alla! Lyckades beställa in 6st tequile istället för en 6cl och lärde vårt sällskap + irländaren och servitriserna det klassiska svenska ölspelet  ”jag har aldrig…” ^^ sen tyckte vi det var dags att dra vidare.

” What’s more chinese then to sing karaoke”   envisades jag. Så vi hoppade in i en taxi som körde oss till ett stort hotell känt för sin karaoke. Där ville de ha 150hk$ av oss var för karaoke. Vi fattade inte hur de kunde kosta så mycket så vi tackade nej och tänkte passa på och smita in på toa på det snygga hotellet. Efter att löpt förvirrat runt och letat efter en toa och Mattias som försvunnit hörde vi avlägsna kinesiska sånger accompanjeras med falska försök att sjunga med. Vi smög oss fram och efter Dannys alltid lika supersociala hälsning hade vi bjudit in oss själva till två kinesiska tjejer och deras egna svit för karaoke!  Varje gång en kinesisk kille med kostym kom trodde jag han skulle kasta ut oss för vi förde massa oväsen. Istället passade han upp på oss, gav oss nya mickar, tog kort åt oss eller kom med öl. Sjukaste natten, skrattar så jag dör när jag tänker på det. Ska överväga med alla inblandade ifall vi ska bjuda på våra videosar från kvällen ^^ Någongång när morgontrafiken kommit igång kom vi tillbaka till hostlet .