Kinamassagemassaker

25 oktober 2011



Idag då! Jo, vi har verkligen försökt varje dag att gå upp tidigt och ställt klockan. Det går inte! Sängen är alldeles för skön. Så väl utvilade hittade vi en smal gata nästan bredvid vårt hostel som det var äkta kinesisk marknad på. Mitt på marken satt de med sina levande fiskar, krabbor, ankor, ålar och alla slags grönsaker och sålde till varandra under världens ljudnivå som kom både från ankorna och kineserna. Roligaste någonsin var när vi, som enda västlänningarna, med värsta kameran och kartan, traskade in i gränden och en liten kille på tre, fyra år spärrar upp ögonen, pekar på Mattias och skriker högt till sin mamma. Alla kineserna och vi börjar asgarva. Stackars unge trodde väl vi var från en annan planet! Det roliga var att det inte bara hände en gång utan två på den långa marknadssträckan vi gick.


Det var guldläge att ta fina bilder längs marknaden, men jag har helt enkelt inte oförskämdheten hos en fotograf som behövs för att ställa sig en halv meter ifrån och ta kort på någon i dess vardagssysslor. Känns respektlöst.


Vi tog taxi och åkte iväg till Yu trädgården, nästan som en liten by uppbyggd med gammaldags kinesiska hus runt en stor trädgård byggd med kinesisk trädgårdsarkitektur, små hus, broar, vattendrag och stenmonument. Runt trädgården finns massa restauranger och tusen små bodar med souvenirer, så våra första kinesiska souvenirer inhandlades efter massa prutning! Fick tom beröm av en man i ett stånd för min hårda prutning, trotts att det helt klart var dåligt för honom ^^

 

I ett stånd visade två killar hur man med en enkel snodd-aktig grej kunde göra massa häftiga frisyrer på några sekunder. De fick syn på mig med mitt långa jämförelsevis blonda ofixade hår och såg sin chans. Efter några sekunder hade de satt upp värsta frillan på mig och fått bra mycket gratis PR med alla som samlats runt dem under tiden. Bara tacka och ta emot för mig som max orkar borsta igenom håret på morgonen annars ^^

 

Efter vi gått runt i trädgården med omnejd nån timme kände vi för att dra vidare. Åkte till peoples square and garden, för att inse att det inte var så mycket mer än just ett torg och en park. Däremot fick vi syn på Radisson Hotel. Världens byggnad med en stor lysande kupol högst upp. Chansade på att det var en bar, och hade rätt. När vi kom upp till 45e våningen och kom ut i kupolen med bara glasväggar kunde man se ut över hela Shanghai! Så vackert med alla lampor i olika färger i mörkret över hela staden! Och det är sjukt vad stort det är. Även i denna flotta byggnad beläget på bästa utsiktsplats var ölen inte dyr. Efter en minut insåg vi att kupolen även snurrade runt! Så två timmar senare hade vi snurrat ett helt varv och fått den bästa utsikten över Shanghai vi kunde önskat. Samtidigt som vi fått ständig uppassning med snacks och dricka.


Det var inte hela kupolen som snurrade utan bara golvet vid borden inuti, så helt plötsligt dök det upp en handväska vid vårt bord och en servitris kom löpande då en tant ett halvt varv bort trodde att väskan blivit snodd ^^ lika förvirrande var det när man skulle leta efter toaletten som hela tiden befann sig på olika ställen i byggnaden. Haha

 

Vi gick längs Nanjing Lu, största shoppinggatan i Shanghai som, en mil lång, sträcker sig mot floden och där affärerna är öppna sent! Provade kinesiskt lösgodis och pratade med en Shanghai/Singapor-bo och frågade det som vi undrade mest över under vår vistelse. Hur det kan vara så få trafikolyckor när alla kör som galningar och ingen har bälte eller hjälm, sjukt många el cyklar och mopeder som inte låter någonting och sällan har lyse. Hur säger man ”nej tack” åt alla ivriga försäljare på mandarin? Och varför är det så få som kan engelska när det ändå vart många britter, amerikaner och andra folk här genom åren?

 

Avslutade kvällen med en kinesisk aroma oil massage som Mattias tjatat om flera dagar! Kan beskrivas som en timmeslång tortyr med bra inslag. Massage på kotorna och på samma ställe på nacken i tio minuter var ingen höjdare. När jag trodde jag skulle börja grina ett tag bad jag massören att inte massera så hårt på nacken. I brist på engelskakunskaper trodde hon mina gester och främmande språk betydde att jag gärna ville ha lite extra massage på just nacken. Magmassagen var inte den sköna dra-sakta-över-magen-massagen man är van med, utan mera tryck-hårt-och-plötsligt-mitt-på-kissblåsan-massage. Det enda som ändå fick mig att fnissa var tanken på hur Mattias, i rummet brevid, vars mage protesterar mot kinamat blandad med Brittish breakfast, skulle klara av magmassagen. 


Väl hemma såg jag att min rygg såg ut som introt i Matrix! Aj! Blir ingen mer kinesmassage!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ska visa ryggbilden för Fredrik, han som gnällde över Kolsvatanten. Fråga folket, de vill nog gärna vara med på bild. Nu ska jag gratta Felix.Sköt om er.

H Far

2011-10-26 @ 20:10:23
Postat av: Matilda

Haha XD inte helt okej att se ut så där efter massagen! Funderade dessutom på om ni köpta denna magiska grej som kunde fixa frisyrer på sekunder? :P

2011-10-27 @ 15:05:04
Postat av: Ida

haha upplevde aldrig kolsvatanten men hade det varit hårdare än det här hade nog mina revben gett vika. Vi har fullt upp med att använda de mest basic engelskan för att klara vardagen här, så foton får nog vänta :P ^^ gratta felix från mig!



Matilda:ne verkligen inte! ^^ nee! eller jag trodde ju det var en sån som satt i mitt hår, men när jag tog ut frillan hade han gjort den med bara en hårnål ^^ haha lurigt! de var typ som en ståltrådsinlindad grej med knapp typ som han gjorde reklam för :P

2011-10-27 @ 17:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0