Tandemcykeltur på stadsmuren

Onsdag 9e november 2011

Hade ju inte riktigt planerat att göra så lite nytta på kvällen igår så blev bråttom idag. Vi gick upp tidigt, duschade, bokade hostel i Kunming och åkte iväg till posten med vår tunga resväska. Hade en timme på oss innan vi skulle checka ut så var säkra på att hinna. När tusen kineser trängt sig före oss på posten kom vi äntligen fram till killen med vågen. Han vägde väskan, 15kg, och packade ner den, tejpade ihop och fäste med platsband. Då kommer en liten kaxig kineskvinna fram, väger väskan igen. Vågen står då på 15020 gram. Då säger hon helt plötsligt att vi ska betala 70kronor extra eftersom den väger med än 15kg. Alla andra bara skrattade och killen som vägt väskan klippte bort plastband efter plastband för att visa på att väskan inte vägde för mycket. Kärringen vägrade ge sig och vi såg hur tiden tickade iväg.

Tillslut fick de klippa upp allting, jag fick ta ut en superliten grej på några gram för att den skulle väga rätt och sedan packa ihop allting igen. Irriterande. Vi fick fylla i typ sju papper för att få skicka iväg den och när vi skulle hem fick vi såklart ingen taxi heller.

Vi hade chansat lite med packningen och fick ta ut en spritflaska och Mattes oslipade souvenirprydnadssvärd. Om vi inte kan skicka hem det i en resväska, hur sjutton får man då hem det? Kan ju inte ha det i handbagaget och resa runt med direkt.

Jon och Carl hade hört att man skulle kunna hyra cyklar och cykla ett varv runt staden på den stora stadsmuren så vi hängde med dem dit. Tåget till Kunming gick ändå inte förrän 10 på kvällen så hade hela dagen att spendera. Det visade sig att Jon och Carl skulle åka på samma tåg till Kunming.

Att cykla på muren var det bästa vi gjort i Xi’an. Vi betalade 40kr för att komma upp på muren, sedan hyrde vi två tandemcyklar och cyklade runt i den varma ”vårsolen” på den breda muren. Det tog typ 100minuter med paus för fika och höjning av sadeln. Det var en sjukt fin utsikt över staden från murens höjd. Absolut det mest värda att göra på ett besök i Xi'an.

Vi hade rekommenderat muslimkvarteren till Jon och Carl så när vi fick tid över passade vi på att gå dit allihopa för att käka lunch. Käkade någon otäck kaka och grabbarna drack granatfruktsjuice. Granatfrukterna finns överallt här och folk bryter upp dem och går och käkar som äpplen på gatan.

Spenderade kvällen med att chilla på hostlet och förbereda oss för 35h resan! Det är rekord av alla turer vi åkt så efter våran obekväma hard seat resa bestämde vi oss för att sluta snåla och betala hundringarna extra det kostar att ha soft sleep, vilket innebär att man bara delar sovhytt fyra stycken, kan stänga om sig med en dörr och får en termos med vatten på rummet.

För första gången hade vi riktigt bra med tid innan tåget skulle gå och det sjukaste var att av alla kineser på tåget så lyckades vi få samma hytt som Jon och Carl!! Haha. Troligen de enda västlänningarna på tåget hamnar i samma hytt. Och det var såå värt med soft sleep! Fast vi ganska snart insåg att med soft sleep menar de inte att sängarna är mjuka utan att det är soft med egen hytt (;