LiJiang

Måndag 14 november

Det blev helt lagom att gå upp, leta efter min mössa som försvunnit dagen innan. Betydligt billigare än för amerikanskan Lisa som löpt runt som en tok morgonen innan och letat efter sin plånbok med pass i. Hann äta frukost och handla lite färdkost innan vi blev upphämtade.

Bussturen till Lijiang var minst lika mycket sevärdhet som själva staden. Vi åkte upp och ned för berg på små slingriga vägar. Förbi snöiga bergstoppar och risterasser, små byar och barn som gick till skolan i udda skoluniformer. Försökte som vanligt mig på att ta kort ifrån bussen på den vackra naturen, helt omöjligt! Blir bara fartränder och grönt. Efter halva 2,5h resan stannade chaffören för matpaus, onödigt tänkte vi på en så kort sträcka. Trodde vi ja, vi satt i bussen ytterligare tre timmar innan vi kom fram till Lijiang. Jag och Mattias lyckades få sitta längst fram i dubbeldeckaren och hade grym utsikt över allt som skedde, de otäcka omkörningarna och de vackra byarna.

Väl avsläppta i Lijiang vimlade vi runt i gamla stan och letade efter vårt hostel. Alla gamla städer vi sett har varit väldigt olika även om mina beskrivningar med ”små byggnade med takskägg, små broar över små bäckar och små souvenirstånd” låter väldigt likadana. Det var stora kullerstenar i hela staden.

När vi väl hittat Panba hostel, en fin byggnad i trä, lämnade vi snabbt bara grejerna innan vi löpte iväg för att äta. Hittade en mysig liten nedsänkt lokal med liveband. Dock var det totalt onödigt med förstärkare i den lilla lokalen, men när vi fick maten var den himmelsk!

Vi hade hört att allting skulle stänga halv tolv på grund av några regler de har i Lijiang att det ska vara tyst då. Det var svårt att tro när vi gick på bargatan någon timme tidigare. Det var sjukt med drag längs hela gatan och massor med folk i varje klubb. Dock utforskade vi aldrig nattlivet mera utan kände oss rätt nöjda efter natten innan.  Får jag rekommendera Dali eller Lijiang tycker jag Lijiang är vackrare, på en höjd av ca 2400möh.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0