Jade Dragon Snow Mountain

Tisdag 15 november

Lijiang är så sjukt mysigt! Det går inte att beskriva med ord hur omgivningarna och vyerna ser ut på den här höjden.

Idag har jag Mattias, Jon, Carl och en brittisk kille vart och sett vyn där framsidsbilden på vår guidebok är tagen! Helt fantastiskt. Det är en stor park på gångavstånd från gamla stan. Det finns massa dammar och mitt i parken ligger en liten kinesisk byggnad, Deyuelou, brevid en fin kinesisk bro. I bakgrunden syntes The Jadedrakes snow mountain. Med sina 5596möh är det en helt sjukt praktfull syn. Den sticker ut från de övriga bergskedjorna som bara dem är enormt höga. Det är en väldigt fin och populär plats att ta foton på.

Är man pigga och nyfikna, vilket vi var, tar man sig upp på det närbelägna berget, ca 2600möh, för att få en ännu bättre sikt mot berget. Vädret är följande: i solen är det t-shirt och shortsvärme, i skuggan när det är vindstilla är det hyffsat varmt, men när det blåser, en liten pust räcker, känns det som det är vinter ute. = sjukt svårt att veta hur man ska klä sig. Varvade mellan regnjacka, tjocktröja och linne. ^^  

Det märks även att man är högt upp! Även om man inte var särskilt trött i benen, trotts alla trappor, så var man andfådd som ett as! Kina är absolut det vackraste landet jag någonsin sett. Yunnan provinsen speciellt. Man kommer bort från alla riktigt stora städer (Lijiang har ”bara” en miljon inv och anses som en småstad^^ ) och få se natur som man inte trodde fanns. Jag har konstaterat att Man inte hittar något liknande i Europa. Lijiang är vackrare än Venedig!

Sitter och skriver nu på vår inbyggda balkong med utsikt över takterassen där killarna solar och kollar solnedgången. Utsikten härifrån är över alla hustaken i gamla staden med alla dess takskägg och längre bort höjer sig bergskedjorna som når upp till molnen och omringar hela staden. Beautiful

Ikväll tar vi nog en sväng ned och hittar en mysig restaurang i gamla staden. När vi kom tillbaka från berget tog i en sväng på restauranggatan och provade lite typisk naxi mat. Naxi är minioritetskulturen som bor här, Långt iväg från Pekings geishor och smala känningar som jag, innan jag vart i Kina, sett som den typiska kinesiska utstyrseln. Käkade någon spicy tofu med grönsaker, yak-grillspett, det var riktigt gott! Och sedan något som Jon åt igår, riven potatis typ som råraka, men den jag hittade var mer som snacks. Typ chips.

Tanken var att vi skulle göra en repris från Dali och äta riktig kinesisk middag med staffen här på hostlet. Tyvärr var inte kocken här ikväll så det gick inte.

Imorgon bitti åker vi till Tiger Leaping Gorge. En stor ravin där myten säger att på det smalaste stället smet en tiger från sina jägare genom att hoppa över någon gång. Vi ska vandra längs ravinen i två dagar. Många vi träffat här kommer från andra hållet och har redan gjort vandringen. Vi har höga förväntningar!


Kommentarer
Postat av: Andreas

Hej

Vill gärna åka till Jade Dragon snow mountain. Har en del extra frågor. Vore toppen om jag kunde får maila dom till dig. min mail är [email protected]

tack på förhand

/ Andreas

2012-03-16 @ 10:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0