Hot spring resort

Fredag 18 november 2011

Precis som vi förutspått var vi helt slut efter vandringen igår och bokade det efterlängtade spat vi kollat på. De 118 kronorna visade sig vara värt det när vi, efter en betald bussresa med kinesen som agerade guide för oss under dagen, kom fram till Hot Spring Spa Resort. Det var riktigt fint och lyxigt men så fort vi kom fram ledde de mig bort till tjejernas avdelning och killarna till killarnas avdelning.

Väl inne fick jag min blå morgonrock och slippers. Inne på avdelningen fanns det massor med grejer. Manikyravdelning, massagebänkar, bastu, helkropps värmetork, fyra pooler med färgat vattten, fick reda på att det var rött för jordgubb, grönt för citrus, svart för vindruva och en neutral pool. Vid varje dusch fanns en vagn med en uppsjö av shampoo, tvål, balsam, hårinpackningar och ansiktsrengöring, perfekt för mig som glömt allt hemma. Men skulle jag få spendera hela dagen själv med alla nakna tjejer?!

Vad jag än försökte fråga all personal som gick omkring på spat var svaret, Nihao!

Var är handdukarna? –Nihao!

Hur kommer jag ut härifrån? Nihao!

Finns det något gemensamt ställe?  Nihao! Osv.

När jag var vilse i en annan skönhetsavdelning kom en tjej och visade mig ned för en trappa och ut i trädgården där fyra nöjda killar i skrikigt limegröna morgonrockar stod och väntade. Carl med sin charmiga franska vit och blårandiga kill-badräckt.

Utomhus fanns det massa pooler med mineralrikt, naturligt uppvärmt källvatten. En elektrisk tavla visade den aktuella temperaturen så man kunde välja vilken pool man ville sitta i. Kinesen som följt med oss skulle tydligen vara med hela dagen. Han var trevlig och jobbade på hostlet. Det var tur att han var med som guide.

Spat hade en stor pool med Dr Fish i! Alltså en pool fullt med små fiskar som lever av att äta upp död hud. Men istället för att sitta på kanten och doppa fötterna, som jag gjorde i Thailand, kunde man nu ligga med hela kroppen i vattnet! Jag fegade dock ändå och satt på kanten med benen i. Det var nice att sola och de hungriga fiskarna gjorde susen. Mina fötter blev lena som babyrumpor.

Grabbsen ville in till killavdelningen och basta så jag tänkte kolla in tjejavdelningen lite grann. Det var ju rätt lätt. Så fort jag försökte göra något var det en kines framme och pekade på någon skylt på kinesiska medan de sa några meningar jag inte förstod. Lyxigt för killarna att ha tolk. Gick ut till poolerna utomhus igen och strax efter så kom killarna tillbaka ut igen. Deras avdelning hade tydligen bestått av en stor pool med nakna gubbar i. I mitten av poolen var en stor gyllene staty som föreställde ett väldigt detaljerat manligt könsorgan. De föredrog utomhuspoolerna.

När vi kände oss nöjda för dagen drog vi och duschad och gick sedan en våning upp där vi åt vår gratis inkluderade buffé. Det är underbart med kinamat. För övrigt tror jag jag tappat min botten på magsäcken, för jag bara åt och åt och blev aldrig mätt. Slog nog alla killarna tror jag. Farligt!

När vi tänkte att vi skulle gå kom de med pyjamasar och berättade  att övernattning ingick i priset. Det kunde dem ju berättat lite tidigare! Man skulle sova i stora salar med varmluft som blåste i de långa tygdraperierna från taket och ligga i de enorma sov-fotöljerna med egen tv till som stod utplacerade i salen. Åh vad jag ville lägga mig och sova där! Några vi gick förbi hade till och med en massör som stod och masserade dem medan de låg där. Men men…nästa gång kanske.

Vi hade en spårad utgång på kvällen med Carl, Jon, Sergio en portugisisk kille och Ramon en spansk kille som försökte övertyga oss om att han var livvakt och skulle kunna slå ned alla vakter på klubbarna själv. Vi fick en smak av Kunmings dyra nattklubbar med hög musik. Även om vi som västlänningar kommer in överallt betyder det inte att vi har råd att köpa champagnerna för 15000 som de visade fram på menyerna på sina Ipod2.  En kombination av att klubben gärna ville lura av oss pengar, Ramon var full och viftade med sina pengar och att Sergio åt glass han inte tänkte betala för ledde till en rätt kaosartad kväll. Men som en helt vanlig utgång i Sverige slutade den på Mc Donalds ^^ 

Bilder från gårdagens vandring i Tiger Leaping Gorge:







Kommentarer
Postat av: Mamma Ulla

Vilken toppendag. Mina fötter skulle också behöva en omgång. Funkar det med abborrarna i Arbogaån?:)

2011-11-29 @ 15:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0