Kerala

Tänkte lägga upp ett litet inlägg att vi lever. Har tagit lite blogg-ledigt sedan vi kom till Kerala. Måste ju hinna jobba lite på brännan (:

Kovalam var vackert, och väldigt lugnt och skönt när vi bara kryssat mellan storstäder i över en månad. Det var nästan bara äldre människor som åkt iväg en månad på yoga-resa för att hitta sitt inre välbefinnande där, ni vet såna där med pösiga linnekläder som tar alla ayurvedabehandlingar de kommer över och är uppe med tuppen för att gå på yoga. Tvingade med Matte på yoga en morgon förresten. Jag har ändå blivit sjukt morgonpigg nu när man kan somna när man blir trött och vakna när man vaknar av sig själv, utvilad. Det var en spännande upplevelse. Det var vi två och tre stela och förkylda  västländska tanter. Varenda liten rörelse gjorde ju ont när man precis vaknat och sovit lite konstigt. Vi var på en takterrass strax bredvid vårt hotell med en medelålders, vig indisk man som yogatränare. När han börjad sjunga mantran med pipig stämma började jag fundera på vad jag hade släpat med Matte på. Men det blev bättre. I slutet var vi genomsvettiga och varma i kroppen och hade försökt oss på alla möjliga yogaställningar både på rygg, ett ben och på huvudet. Det känns som grymt bra stabiliseringträning för inre muskler och för tålamodet ^^ däremot är jag inte helt överens med tänjövningarna där man skulle rulla snabbt och mycket på lederna innan vi blivit riktigt varma, det känns inte ett dugg hälsosamt. Samma sak med andningsövningarna. Att kontrollera sin andning och att komma ihåg att andas medan man gör övningarna visst, jättebra, men när vi skulle sitta och hyperventilera tills vi nästan svimmade fuskade jag friskt, också delvis på grund av att jag är så förkyld!

Jag tror inte Matte tyckte yogan var så hemsk i alla fall. Han erkände till och med att det nog var bra för hans rygg att bli lite mjukare i kroppen , men han vidhöll i alla fall att det var en väldigt töntig träningsform. Han tillägger: - Troligt att man typ är stelare än pensionärerna.. När t om yoga instruktören försöker räta på mina ben i en yoga ställning och frågar:
- Is this your most?? 
- jepp..
- Really?!
Då får man sig en lite väckarklocka att det kanske är dags att börja stretcha lite…

När vi kände oss lite rastlösa efter kanske tre, fyra nätter i Kovalam med magsurfing, lite ”riktig” surfing och många goda middagar, gav vi oss vidare till Varkala. Där hörde vi ryktas om att restaurangerna skulle ha öppet lite längre än till tio, elva, då allt stängde i Kovalam.

Så sant så. Vi lyckades fastna på en restaurang som hette Café del mar, där intog vi merparten av alla våra middagar. Det var så otroligt gott att vi inte ville gå någon annan stans! Deras pasta var helt otrolig! Och deras milkshakes! Dessutom har alla restauranger nyfångad fisk direkt från de små fiskebåtar de åker ut med på morgonen. Så det är bara att gå och peka på någon cool fisk som man vill äta så tillagar dem den. 

Varkala var helt annorlunda än Kovalam. Stranden var lång och lagom djup. Den tar tvärstop mot en bergsvägg på kanske 50meter i röd sandsten med en brant trappa som man är tvungen att ta sig uppför för att komma till restaurangerna och resorterna som självfallet får en underbar utsikt.

Vädret har varit lite varierande. Egentligen som gjort för oss för att vi inte ska bränna oss första dagarna. Typ en dag stark sol och en dag dimmigt, fast precis lika skönt att ligga på stranden. Nästan skönare egentligen eftersom man inte behövde dö av svett så fort man rörde sig och dessutom bränna sig. Men det är förbjudet att säga eftersom det enda målet med en solresa för oss bleka svenskar är att skaffa oss en så rejäl bränna som möjligt för att skryta med hemma igen. ^^ Ni behöver inte vara oroliga, vi ligger väldigt lågt med brännorna hittills (: Ett gäng hurtiga svenska tanter som var på hälsoresa med renande mat och dagliga behandlingar sa bekymrat att vädret aldrig brukar vara såhär tveksamt den här säsongen, som annars ska vara den mest solsäkra.

Längs klippkanten går i alla fall en lång smal väg med utsikt över havet och stranden på ena sidan och med souveniraffärer, bokaffärer, kryddstånd, restauranger och ingångar till diverse resorter och yogaklasser på andra sidan.

Det var väldigt lugnt när vi var där. En kryddhandlare sa bekymrat att det inte kommit så många turister i år som det brukar, trotts att högsäsongen börjat dra igång nu. Skönare för oss. Dock mötte vi och hörde sjukt många svenskar! Nästan som i Thailand, ne nu överdrev jag. I alla fall många, och det fanns till och med en Abba restaurang som påstod sig servera svensk mat, vi var dock aldrig där.

Har även blivit utsatt för en rad djurattacker! Det första som händer på hotellet i Kovalam, när vi inspekterat och godkänt rummet, är att en stor kackerlacka hoppar upp på mitt ben. När jag sedan böjde mig ut över balkongräcket kom en stor kråka uppflygande tre centimeter från mitt ansikte. I Varkala fick jag en stor svart insekt i ansiktet och när jag skulle tvätta ansiktet på morgonen hoppar en gecko från taket ned i handfatet precis när jag böjer mig fram. Jag har gett ifrån mig minst sju tjejiga skrik i en klass som jag inte trodde jag behärskade!  

Lyckades också sparka sönder tån i en sten när vi var på väg hem från en restaurang i Varkala. Vi bodde lite längre bort från själva turistområdet och var tvungen att gå på en helt oupplyst grusväg som sluttade lagom halkigt nedför för att komma tillbaka till hotellet. Som tur var har Matte med sig typ ett helt apotek så efter en grundlig rengöring och omplåstring, av mitt lilla sår som blödde som tusan, så läkte det fint utan någon otäck infektion som annars är vanligt i allt skit här.  

Har dessutom hunnit plöjt igenom nästan tre böcker. I alla bokaffärer med slitna böcker är det svårt att hitta bra engelska böcker då de varken står uppdelade i genre eller namn. Hittade dock en hylla med svenska böcker och haffade åt oss de som verkade mest läsvärda.

Började med Denise Rudbergs O.S.A. Har läst några andra av hennes böcker som genomgående är lättlästa och handlar om överklassmänniskor i Stockholm och deras liv. Hon fångar mig i alla fall med den enkla historian och boken var slut på ett kick.

Också läst Leif G.W Perssons En annan tid, ett annat liv. Den lät ju lite möglig men visade sig vara en catchy politisk deckar/Thriller. Fick en annan dimension med det politiska inslaget men blev aldrig tråkig eller seg tack vare att det samtidigt kretsade runt mord och poliser. Den var riktigt bra och jag fick den där saknadskänslan man kan få när man läst slut på en riktigt bra bok.

Den försvann dock snabbt när jag började på den tredje boken av Deborah Rodriguez, Skönhetsskolan i Kabul. Den handlar om Deborah som är en amerikansk hårfrisörska och tvåbarnsmor som får för sig att åka till Afghanistan 2002 strax efter talibanernas fall för att hjälpa till att bygga upp landet. Man får följa henne i hennes virriga liv innan Afghanistan och väl på plats. Det är en spännande samtidsskildring av såväl landet som av, speciellt, kvinnornas liv i det.  Man blir både frustrerad och chockad över att de är så totalt diskriminerade och undertryckta så långt in på 2000talet.

För att totalt byta ämne och lämna er med gladare tankar så har jag äntligen köpt en buddhastaty som kommer göra sig bra på vår hylla hemma i lägenheten! Den var gjord av ben?!


Kommentarer
Postat av: Ulla

Äntligen en rapport! Skönt att höra att allt är bra med er! Synd att Ulrica flyttat till Västerås ifall ni vill fortsätta med yoga...

2011-12-08 @ 14:17:31
Postat av: FRA, jag menade Far (radion på)

Ja, vad skönt att det kom "ett litet" inlägg :-)

P har väl kvar Yoga-Björns bok så att vi kan köra lite runt granen till jul.

2011-12-08 @ 15:51:21
Postat av: Tina

Låter som om sista etappen är en avslappnad tillvaro i solen. Va skönt för er. Passa på att njuta!

2011-12-08 @ 21:52:51
Postat av: Matilda

Skönt med lite solsemester :) Älskar att slutet av inlägget blev en recensions del^^ Vill också tillägga att om ni kör yoga runt julgranen vill jag vara inbjuden! Kan ju inte missa att få det på film XD

2011-12-10 @ 12:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0