Jag har ätit sniglar!

Det börjar bli höst i Paris, det känns i luften. Det riktigt varma sommarluften är borta, eller ja, den verkar komma tbx med jämna mellanrum sådär så det är omöjligt att klä sig rätt typ.
 
well. idag är det onsdag 19 sept och veckorna går sjukt fort. Eftersom jag går så knepiga tider i skolan är det svårt att hinna med nått vettigt förutom plugg och tom det är svårt att hinna med. Allt vi gjort på lektionen räknar Mme Jehiel med att vi ska kunna dagen efter + läxorna och historialektionerna. Dvs det är när man kommer hem kl 8 som man får plugga. Har börja förstått lite hur hon lägger upp lektionerna nu. Verkar som att det är standard att vi har diktamen på allt vi gjort under veckan varje torsdag. Vi har haft två diktamen hittills. De har gått bra och igår tjallade Mme Jehiel för Trygve efter lektionen att vi på första raden var de bästa i klassen, dvs Ellen, Trygve, jag och en Kinesisk tjej som vi underar på om Mme Jehiel favoriserar lite pga att de delar ursprung. Fick även beröm av min phonetiquelärare att mitt uttal var perfekt men att jag måste fermée mina e. Riktig självförtroendeboost-dag.
 
När jag kilat hem från skolan vid 7-8taget har jag iallafall konstaterat efter 2 veckor att Paris är absolut vackrast i skymningen! Måste alltid kika en extra gång på Notre Dame när jag går förbi och den lyses upp av ljusrött skymningsljud.
 
Nästan varje dag jag går förbi Hôtel de ville är det några som uppträder där. Typ med rullskridskor, basker, fransk musik och randiga tröjor eller utklädda till Michael Jackson i en egen tolkning. Kom att tänka på hur popis det var i Kina när jag såg det ^^ Well, nu håller de på att bygga nånting där framför, får se vad det blir.
 
Upptäckte också att jag saknat Mattes gitarrspelande när det kom förbi en killa och spelade gitarr på stan...Här i lägenheten är det tyst (A)
 
I fredags när jag kom hem hade jag världens lyx, en fransk kock och Annelie stod i vårt kök och drack dyr-vin, alltså helt tvärtom mot de vinerna som står på hyllan i vårt kök, och lagade musslor. Klar helg-lyx. Musslor kommer bli motsvarigheten till de svenska taco-fredagarna, Mums!
 
Innan dess hade vi förresten vår första Fransk-litteratur föreläsning. Den bästa av historielektionerna hittills! Gubben började berätta att han tänkte prata söligt som sjutton eftersom det var elever från alla nivåer i aulan (yes!) och sen gjorde han det också. I perfekt tempo för att man skulle hinna fatta och kladda ner lite anteckningar på pappret. Han rekommenderade massor med böcker, klassisk litteratur och tidslösa romaner, för de duktiga eleverna alltså, vi andra fick nöja oss med tips som, Tintin, Le petit prince och diverse barnlitteratur. Pfft!
 
I lördags shoppade vi hela dan, det var riktigt nice ända tills jag räknade efter hur mycket pengar jag gjort av med på två veckor i Paris. Brrr! Nästa mission blir iallafall att klippa sig och hitta ett par schyssta skor! (När jag förträngt pengafrågan). På kvällen gick jag och Annelie ner till en uteservering med Happy hour, drack lite coola drinkar och bestämde oss för att det skulle bli vårt stammisställe.
 
Efteråt var vi påväg till Trygve och hans norska gäng som skulle kolla på en norsk snubbe som uppträdde. Och där började det genast att inte gå efter planerna. i Snabba drag... Det gick inte riktigt enligt planerna. Vi träffade aldrig Trygve o co, vi hittade en bar som hette Ozbar med grym musik, vi kom vidare till cluben "Wanderlust" Riktigt fancy ställe med uteterass vid Seine. Blev sittande i vipen med ett gäng, killen Annelie snackar med visar sig vara sjukligt rik, några klasskompisar hänger på, scooteråkande (inte för min del) och efterfest i en galet stor lägenhet vid Bastille, gångavstånd hem för oss. En lång och galen kväll!
 
Ehm, eftersom det gick sådär med utgången o träffa Trygve så tänkte vi göra ett nytt försök i helgen med någon slags klassutgång. Kommer bli nice (:
 
I söndags kväll hamnade vi också i värsta kaoset! Vi hade tagit det lugnt hela dan, käkat crêpes och chillat. På kvällen gick vi ned till Sushibaren precis brevid vår port. Det är ett litet ställe och de var bara två st där förutom vi. Helt plötsligt börjar servitrisen och de två stå o skrika asfula ord åt varann (det verkade iaf som helt plötsligt för mig eftersom jag inte fattade allt^^) Gästerna var missnöjda över maten och servitrisen flippade ur och sa åt den stackars utv.störda killen att han kunde va tyst för det lät fult när han pratade osv. Helt bisarrt. Tillslut tog hon nycklarna, gick ut ur restaurangen, låste utifrån och gick... Hon kom tillbaka genom bakdörren och stannade sen i köket. De andra gästerna ringde polisen som fick komma och släppa ut oss. Helt stört, så mycket för en lugn kväll XD
 
I måndags fick vi iallafall vår efterlängtade lugna kväll, popcorn, oliver och "Midnight in Paris" o Vilken otroligt mysig film det är! Vi blev inspirerade att gå ut själva i natten och upptäcka Paris. Däremot håller jag inte med om att Paris är vackrast i regn. Bara skitjobbigt och kallt när det regnar här XD
 
Dan i skolan i måndags var totalt jättefjantig, alla var supertrötta och svenska kyrkantanternas förbannelse "Ni kommer alla bli sjuka i höst!" slog in. Var och varannan går och snörvlar och är hemma från skolan nu. Själv hoppas jag att mitt år i närheten av hostiga elever och snoriga barn ska ha förvandlat mitt imunförsvar till ironman.
 
Flamset tog rejält med fart i måndags när vi kom in på Starbucks för att fika och plugga. Trygve hade tröttnat på att försöka förklara sitt förnamn på franska till baristan som skriver förnamnen på muggarna. Han hade därför anammat det mycket enkla namnet Bob. Det hade funkat enda tills i måndags. När han fick muggen med kaffet stod det "Bomb" på den. hahahahha Och vi var tvugna att introducera honom för parlamentetklippet med Björn Gustavsson "norska maffian" ;'D 
 
Trygve fick snart sin revanch när han kom på att vi i Sverige säger att vi ska "dricka bärs" Det tyckte han var skitroligt och asäckligt, aldrig sett Trygve så glad ^^.  Dock kom ju vi snart på att de kallar "gyllene kvicken" i Harry Potter för "Guld snoppen"  ^^
 
Annars då? Jo jag knäckte till ryggen förra veckan, eller snarare jag tog ett steg frammåt och så kändes det som att en fet hand klämde tag runt min disk i ryggen typ. Jag blev livrädd att mitt diskbråck kommit tillbaka och har problem att sova skönt och gå långt fortfarande fast det känns lite bättre nu. Annelie har förbarmat sig över mig och låtit mig ha hennes kånken till skolan istället för min otroligt oergonomiska, men snygga, sidoväska... Därför har jag nu, till Matildas förtvivlan, beställt en egen Kånken som förhoppningsvis kommer med Matte :)  Dessutom gnisslar jag tänder som aldrig förr, en ovana jag la mig till med efter att ha haft en jobbig skolklass i våras. Ont i hela munnen när jag vaknar. Måste göra någonting åt det. Vill gärna skylla på mina begynnande visdomständer.
 
Igår, tisdag, kom jag hem helt slut från skolan och jag och Annelie kände att det var läge att fira någonting. Vi firade en pluggfri kväll för mig (pluggfri eftersom jag helt enkelt inte pluggade, inte för att jag inte behövde) och att Annelie hade haft sitt första seminaruim. En flaska rött och sniglar på "stammisstället". Funderar ev på att byta ut stammisstället efter att vi upptäckt att det kryllade av möss på uteserveringen. På ett väldigt pisamt sätt halvstod jag på stolen och skrev lite tjejigt när de löpte förbi under Annelie medan resterande gästen inte brydde sig allt utan muttrade lite förstrött "on est à Paris" hm..
 
Sniglarna då? Jag hade trott att de skulle smaka lite som musslor. De hade typ samma konsistens som musslor men var liite segare. De skillde sig också nämnvärt ifrån musslorna i fråga om smak. Medan musslorna smakar hav så hade sniglarna en smak av blöt mossa och jord nivet... Föredrar helt klart musslorna!
 
Idag har jag iallafall varit grymt duktig. Medan Annelie vart på jobbintervju har jag hängt tvätt, dammsugit och tagit en löptur i parken bortanför Louvren. Nu har vi käkat lunch och jag ska till skolan snart. Pga den försummade pluggtiden som bloggtiden utgör väntar nu två tunga pluggdagar framför mig. Bah. Dessutom har jag väl snart varit i denna underbara stad en månad och måste börja fundera på försäkring för resterande tid. KulKul.
 
Hade bäst där hemma! <3

Kommentarer
Postat av: Ulla X

Din pappa Jens har ju pratat om att äta sniglar jättelänge så han är nog avis...
Kul att du får beröm för uttalet! Visst är "dictée" en bra metod för att lära sig "uppfatta" franska?

2012-09-19 @ 22:02:39
Postat av: Ida

haha jaa det finns nog sniglar kvar tills ni kommer också så han kan smaka :P Ja! både phonetikkursen och dictee tycker jag ha varit jättebra :) borde bara pratat franska på franskalektionerna i sverige så hade man ju varit tvungen att lära sig, som här :)

2012-09-24 @ 22:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0