Musée de l'érotism, Les deux Moulins och Käramell

Yoo
 
Haft några hektiska dagar här i Paris denna vecka så inte riktigt hunnit blogga, men tänkte dra ihop en snabbresumé av vår händelserika vecka typ.  ^^
 
I lördags kväll var jag riktigt otaggad och jag och Annelie satt hemma och mös. Men Annelie hade snackat med en kille som bjudit in oss på ett födelsedagskalas på en bar de hyrt, och Annelie gav sig inte förrän jag såg respektabel ut och var påväg ut. Tur det, blev riktigt kul kväll. Först var jag dock skeptisk när vi virrade runt bland sexshoparna och det husnr vi letade efter inte ens fanns. Men tillslut kom vi fram. Visade sig vara en 30års fest för en snubbe. Alla var astrevliga och pratade nybörjarfranska med mig så jag kunde öva lite ^^ En tjej kom fram till oss och propsade på att få måla på rött läppstift på oss, det var tydligen skitsnyggt med våra skandinaviska drag, du ser Sofia det går framåt ^^ Gratis drinkar från baren, champagne och såklart födelsedagstårta!
 
Well, i söndags var vi på marknad. Vi trodde det skulle vara lite mer en retroloppis typ och hade planer på att köpa en kökslampa, en spegel osv. Det visade sig istället vara en nordafrikansk marknad med massa fejkmärkesprylar, dit ska jag och köpa nya gympaskor när pengarna rullar in! Vi spenderade eftermiddagen i svenska kyrkan. Jag trodde det skulle vara ett litet möte med några st som satt o käka kanelbullar kanske, men det rullade in ca 60 st svenska tjejer i 19års åldern i princip nästan uteslutande au-pairer eller Sorbonnestudenter som precis slutat gymnasiet. Gamla Ida...
 
Det blev så mycket folk att man inte riktigt hann prata ordentligt med någon, mera mingel. Vi blev bjudna på varma mackor medan de varnade oss för ALLT i Paris...
 
  • Kommer det fram någon och frågar om vägen, stanna inte!

  • Prata förresten aldrig ens med någon!

  • Stanna absolut inte och kolla på kartan, utan låtsas som du vet var du ska och gå självsäkert dittåt (Vad det nu skulle vara bra för)

  • Vad du än tror, du har ALDRIG koll på dina grejer!

  • Var aldrig ute när det är sent

  • Kolla aldrig en fransk kille i ögonen, då tror han att ni är tillsammans

  • Åk aldrig taxi själv men åk inte Metro heller själv. Och åk aldrig den första eller sista Metron.

     

    Vi har isåfall gjort alla fel i boken på en vecka. Hur fan ska man annars lära sig franska! Undra hur många stackars tjejer de lyckats skrämma upp så de inte törs gå ut efter jobbet... Och det var tipsen från svenska tanter som bott här i många år. Well svenska kyrkan var skitkul och säkert ett ställa man skulle hänga mer på om man var här ett eller flera år, men det känns som vi har tajt med tid som det är och att man hellre pratar med fransmän än att lära känna massa svenskar. Well

 

 

Vi hade fullt upp på kvällen iaf, vi tänkte inviga vår supermoderna tvättmaskin och spenderade åtskilliga minuter med att komma överens vad som var tvättmedel och hur man skulle få på maskinen. Efter 20 min slutade maskinen och tvätten var nästan torr. Det var ju skumt tyckte vi och satte på en ny maskin. Då började det spruta vatten ur maskinen! Och eftersom vår lägenhet lutar åt alla möjliga håll började ju vattnet rinna iväg och vi fick stå med alla trasor och handdukar vi hade för att hinna med att torka upp allt...Vår tvättstuga i Kungsör kanske inte är så dum trotts allt (;

 

Denna vecka har det dragit igång några fler kurser i skolan, så det är inte lika chill längre. Ungefär lika lugnt tempo som vi har på Mme Jehiels gramatikklasser ungefär lika panikartat har mina följande klasser i fransk konsthistoria och fransk historia varit! Alla språkklasser som pluggar på Sorbonne är på samma lektion, tre timmar i veckan som antagligen är tillsatta för oss som måste få ihop 15h i veckan för att få studiebidrag. Det innebär ju att lärarna i princip tror att alla som sitter i aulan kan flytande franska. Och så pratar de på konstant i en timme medan vi nybörjare sitter och svettas och inte förstår ett skit! Vi funderar lite på hur det fungerar. Kommer vi behöva skriva ett godkänt prov i Fransk historia, fransk litteraturhistoria och fransk konsthistoria för att få godkännt slutbetyg? För det kommer aldrig att gå...Och kommer vi isåfall inte få några godkända betyg alls och vara tvungna att betala tillbaka CSN? Ingen här vet!

 

Franska historieläraren i måndags var en riktigt fyrkantig gubbe som läste innantill med monoton röst konstant i en timme. Det gjorde det ju iallafall möjligt för oss som inte fattade nånting att läsa igenom pappret hemma och förstå lika mycket som alla andra.

 

Franska konstläraren däremot var en rolig gubbe som hade en riktigt intressant lektion om fransk arkitektur och konst med en tillhörande powerpoint som han använde sig av. Hade gärna velat förstå! Grejen är att han delade ut fyra häften utan vettig information i, så vi som inte fattade allt har ingen chans att ta igen det under veckan. Värdelöst!

 

Vi har också dragit igång phonetiquekursen som min klass har varje dag med Mme Charlent i en sal vid St Michel, ganska nära vår lägenhet. Den är kul, vi sitter och ljudar och lär oss uttala alla omöjliga franska ord med hörlurar på huvudet och en utrustning inbyggd i bordet där Mme Charlent kan hjälpa oss var och en i våra små plastbås och där vi kan ha övningar tsm.

 

Det dryga med schemat som det ser ut nu är att jag har klasser mellan 12-13, 15.30-16.30 och 17-19. Det tar upp hela dagarna och man hinner inte riktigt hem heller. En dag hängde jag och Ellen i Luxemburg trädgården och en dag gick jag, Ellen, Trygve och några till och käkade kinamat och så satt vi på ett café och pluggade och drack varm choklad.

 

Jag har nämligen jinxat bort det fina vädret här! På en dag gick det från att vara svettigt med shorts till att regna igenom regnjackan och vara fryskallt med långbrallor... Vad hände? Vi har dock en skön 30graders prognos framför oss så ska väl inte gnälla!

 

I tisdags kom vår hyresvärd Dominique hit med verktygslådan. Tanten kavlade upp ärmarna och tog sig ann allt vi gnällt på. Tvättmaskinen, vi ska få en ny! Kylskåpsdörren och ytterdörren! Vår lägenhet är som ny nu (; hehe typ.

 

Igår var Jesse här på besök! Vi åkte till Pigalle och gick på Musée de l'érotism som Annelie och Jesse taggat för. Det var nog lite för perverst för min smak men så hette det ju inte romantikmuseum heller utan erotik som jag fick höra ^^ Vi hann även med att gå och fota lite på Amelie from Monmartres café, Les Deux Moulin! Vi snålade eftersom vi hört att det skulle vara rätt dyrt så vi stack bara in huvudena.

 

I närheten ligger också de två svenska konkurrerande butikerna i Paris ”Affären” och ”Käramell” De erbjöd svenskt godis, Kalles kaviar till våra frukost ägg, hemkänsla och diskborstar som vi saknat så mycket. (Det finns inte här!)Naturligtvis var det svindyrt. Och vi har ju inte riktigt hunnit sakna Sverige på det sättet efter vår knappa 1,5vecka hemifrån. Känns som vi bott här en månad minst. Sen var det dags för mig att gå till skolan och Annelie och Jesse fick turista vidare på egen hand. Dock fick jag efter min hårda pluggdag komma hem till Jesse och Annelies supergoda grönsakssoppa och nyheten att Matte kommer hit och hälsar på 28e! Alltså snart :D Längtar!

 

Har mängder med bilder som jag ska lägga upp sen också ^^ lovar!

 

Peeeace!


Kommentarer
Postat av: Ulla X

Svenska kyrkan besökte vi på söndagar för att läsa DN, Luciafirandet -79 var trivsamt. Apropå "åk inte Metro heller själv. Och åk aldrig den första eller sista Metron" så åkte jag ofta ensam med sista metron. Fast jag var ju proggare så det var inte kort-kort som gällde, det dök upp en del"skummisar" men jag råkade bara ut för en enda blottare...

2012-09-13 @ 21:18:46
Postat av: Matilda

Haha älskar Ullas "Men råkade bara ut för en enda blottare" XD

2012-09-13 @ 23:09:50
Postat av: Matte Julius Djingis Cesar!

Ni kan va lugna! Jag har lärt Ida självförsvar enda sen 1-2 träffen.
Vi blev nämligen (nästan) attackerade av ett stort mystisk djur som lurade i buskarna när vi gick förbi.. Visst! Det visade sig vara en igelkott MEN då fick jag ju visa Ida min självförsvarsposé jag kallar "Jet Lee" (som min mästare Mr Jumanji lärt mig).
Så många gånger jag blivit påmind om denna händelse visar ju bara att hon tagit till sig och lärt sig av det.. (tolkningsfråga)
Men iallafal, hon kommer klara sig galant!
Eller va säger du Ida? ;D <3

2012-09-14 @ 15:23:52
Postat av: Ida

haha vi har inte råkat ut för några skummisar än så länge som tur är :P !Nu är det för kallt här för kortkort också (;

haha Matte! <3 känns så skönt att du kan försvara mig i nödsituationer (;

2012-09-24 @ 22:00:10
Postat av: Jens

Ena bättre än den andra "en snabbresumé", "en enda blottare". Grodätarna är väl lite frusna av sig, eller är det varmare i Stockholms tunnelbana?

2012-09-25 @ 17:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0