Le marché Les enfants rouge


Lördag 8 september

 

Hejjhå!

 

Jag och Annelie sitter nyduschade i en varsin stor t-shirt på en filt på vår balkong och gluttar på nattlivet nedanför. Det är riktigt ljummet ute. Kanske 25? grader. Vi har precis käkat en varsin stor tallrik med Annelies specialmusslor och delar på vinet som blev kvar :)

Idag har jag fått beviljat csn! Det har varit lite nervöst när de inte svarat. Så förhoppningsvis rullar pengarna in snart! Det första jag ska göra (efter att jag tagit hand om mina livsviktiga utgifter och förvaltat pengarna väl, no worries) är att dra med Annelie till vårt närbelägna stora shoppingcenter!! Jag håller nämligen på att dö av fulhet här, även fast vi konstaterat att parisarna inte har mycket influenser av modemetropolen Paris heller. Jag började Parisvistelsen med att ha sönder dragkedjan på mina byxor och sen komma på att jag råkat tagit med mina trasiga skor. hm. Nog om det.

 

För ett par dar sen var vi ute och hade picknick i ”place des vosges” som jag skrev om tidigare. När Annelie dramatiskt illustrerade hur hon attackerade en kille som snott hennes mobil kommer det plötsligt fram en kille och säger att han hörde att vi var svenskar, vilket för övrigt hela parken måste ha hört. Killen hette Jesse och var också svensk au pair. Han blev officiellt vår första kompis och vi gick vidare till en uteservering där vi blev kvar tills han fick rusa för att hinna med sitt RER.

 

Vi hade suttit hela kvällen och trott att Victor Hugos hus var under bombhot då det löpte massa gubbar i vita overaller och halva gatan var avspärrad. Jesse berättade att det var filminspelning på g vilket han hade bra koll på då han stått en bra stund och försökt ragga på producenten. Han hade lyckats fått lite bilder på de blodigt sminkade franska skådespelarna, så nu ska vi hålla lite koll på nyutkomna franska filmer framöver som vi kan säga att vi nästan var med i!

 

När vi vaknade till liv idag kilade vi på en marknad här i närheten av oss, ”le marche les enfants rouge” Det var som en bazar med massor av matställen och bioodlad frukt och grönsaker. Vi köpte på oss massor av rotfrukt som vi tänkte skulle hålla länge så vi slipper handla så ofta :) kändes riktigt franskt när vi köpte en baguette på vägen hem. Då gick vi också förbi samma fiskaffär som Annelie köpte musslorna i igår och vi kunde inte motstå dem, så vi köpte lite för o lyxa med ikväll igen.



Vi blev lite förtjusta i lugnet i Champ-de-Mars igår så vi bestämde oss för att ta med lunchen och franskaböckerna och gå den långa vägen till Eiffeltornet igen för att ligga och sola i parken medan vi kollade på alla stressade turister utan att vi behövde stressa själva. Alltså en riktigt lugn och skön eftermiddag. C'est la vie.


Kommentarer
Postat av: Ulla X

Svenska institutet ligger i era krokar...
http://www.si.se/Paris/Francais/

2012-09-09 @ 22:39:30
Postat av: Ida

ja! vi har det precis runt hörnet i princip. va lite partaj där i helgen men då hade vi annat för oss :) Måste va kvar ett år om jag ska hinna med allt jag vill se och göra :)

2012-09-24 @ 21:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0