Inträdesprov på Sorbonne

Idag har jag och Annelie gått och skrivit in mig på Sorbonne. Dvs 25min gångväg från vår appartement! Vi traskade rakt in förbi säkerhetsvakterna till generaldirektörn för Sorbonne och sa att jag skulle skriva in mig...
Det var inte så man skulle gå tillväga.
Vi fick gå ett par kvarter bort till en inte lika fancy byggnad och skrev in mig där ist. Jag fick panik när det visade sig att det var inträdesprov en timme senare... (Dagens andra tabbe var när vi fick stå hundra år vid en bankomat för att jag skulle ta ut hela kurs-summan i cash (som det stod på hemsidan) och när vi kommer fram tar de bara kort...)
 
Well, det kom lite Lady Gaga och öltält emellan mitt franskapluggande...
Träffade några andra svenska tjejer där som beskrev provet träffsäkert som "ett slag i magen". På torsdag börjar jag! Tills dess ska jag njuta av Paris och plugga franska som en liten gnu.
 
Flygresan hit ner gick bra. Fast jag vid det här laget borde veta att det inte än nån hit att sitta mitt över motorerna när man nojar över minsta ljud. Satt hela resan och var livrädd samtidigt som jag pratade med en trevlig man som gått på handels och skulle ner i jobbärenden. Han hade ungar i Usa, Paris och Jerusalem och ett intressant liv som jag fick ta del av i 2h och 15min. Flyget var snabbare än det skulle vara. "Så är det för det mesta här på SAS" berättade flygvärdinnan självsäkert i högtalarna. På tåget in till centrum träffade vi en annan svensk tjej som också skulle plugga på Sorbonne.
 
Vi tog oss fram till vackra Marais där vår lägenhet ligger. och höll på att dö när vi släpade upp våra väskor till femte våningen i en spiraltrappa utan hiss. När vi hälst av allt bara ville sova skulle hyresvärden ha en grundlig inventering av aaaaalllaaaa saker som finns i lägenheten. Från golvet till den konstiga prydnadssaken i sovrummet...
 
Nu har vi handlat det nödvändigaste, delat upp sängplatser i vår 140säng och packat upp alla våra grejer. Vi har även gått en rundtur i vårt närområde och käkat falafel (vi bor i de judiska kvarteren) Känns som vi börjar komma iordning.
Nu hoppas jag bara att franskan kommer snart också!!
 
Vår lägenhet är supercharmig och precis som man tänker sig en fransk lägenhet.. Dock är den helt ofunktionell. Precis som man tänkt sig XD
 
Golvet tål inte vatten, ingen fläkt nånstans (toa, sovrum, över spis) kylskåpsdörren måste vi kicksparka igen och ytterdörren måste vi nästan ta i båda två för att få upp. Ugnen funkar inte och gasspisen är läskig, tvn ska funka men den fick vi inte igång, en takbjälke ser misstänkt av ut, men det hade tydligen vart så sen 30år tbx. MEEN annars är den Underbar!
 
Vi har gratis samtal i världen till hemtelefoner dock. Det uppskattas (:
 
Ikväll ska vi ut och fiira att allt går enligt planerna.
 
Såhär bor vi! Vi har blivit blessed med en lyxvariant av fransk balkong som bara finns på de översta våningarna:) 







Kommentarer
Postat av: Matilda

Låter underbart! Du kommer ha det awesome! :D Synd att jag inte har hemtelefon bara...
Älskar lägenheten (uppenbarligen ser jag bara till utseendet^^).
Spänd förväntan här hemma angående hur inträdesprovet går :)

2012-09-03 @ 22:13:12
Postat av: Ulla X

Visst handlar provet om vilken nivå du hamnar på? Vilken cool lya med bjälkar i taket t o m!
Och självklart landar SAS "före" ordinarie ankomsttid...
Amusez-vous bien!

2012-09-03 @ 22:28:38
Postat av: Ida

Får säga till när du är hos mor, så jag kan plinga (: Vi älskar också lägenheten! Den är toppen! Fast vi gnäller lite (; haha Inträdesprovet handlar, som Ulla säger, om vilken nivå man ska plugga på. Så det kan gå precis hur det vill egentligen, och det gjorde det nog också (; haha får svar ikväll.

Ja lägenheten är supercharmig (: och SAS slog Ryanair-resan med hästlängder i trivsel och tid (; Det ska vi (: !

2012-09-05 @ 15:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0