Första skoldagen!

Torsdag 6 september
 
 
Idag började jag skolan. Jag var inte så stressad innan jag märkte att jag glömt hämta ut böckerna man skulle hämta innan kl ett i sekretariatet. Då var ju klockan redan fyra så det var helt kört.

 

Vi hade spenderat dagen med att leta hårspray. Hur svårt kan det vara liksom? I en sån här stor stad! Nemen hittade EN dålig spray efter mycket om och men, den var dessutom dyr!

 

Annelie skaffade sig ett franskt simkort idag. Jag tänkte att jag skulle vänta med det eftersom jag inte har så många franska kompisar än ^^

 

Innan vi kilade hemmåt satt jag och sistaminutenpluggade lite i en park i närheten. Höll på o dö i värmen i strumpbyxorna men tänkte att jag skulle vara lite proper första skoldagen!

När jag tillslut hade hittat adressen där min sal låg stod alla andra elever en och en på behagligt asocialt avstånd utan att söka kontakt innan lektionen började. Vår lärare heter Mme Jehiel. En färgstark kines som gillar att göra små skådespel blandat med miner och gester i sin undervisning. Dvs, en perfekt nybörjar lärare.

 

När lektionen började fick jag dock lite panik. Hon började att gå igenom siffrorna, hälsningsfraserna och veckodagarna... Efter sex års franska kändes det inte som det jag behövde. Meeeen trotts allt var det bra o färska upp basicgrejerna och kursen går snabbt framåt. Det svåraste är att höra och förstå vad fransmännen säger. Något vi iallafall får bra träning i. Mme Jehiels mun är inte stängd mer än när hon springer iväg med sina stora blåa kristallsmycken för att köpa kaffe mitt i lektionen.

 

Jag satt brevid Tryggve och Ellen som jag genast började prata med :) Supertrevliga. Klassrummet är en liten svettig sal i latin kvarteren som vi tar över efter franskagruppen innan oss. Den har glasvägg ut mot gatan som släpper in massa ljud. Vi får, som Mme Jehiel uttrycker det, välja mellan att andas och höra. Vi är ca 20st i klassen. Vi är kanske fyra eller fem svenska tjejer, två svenska killar, en norsk kille, ett par amerikanska tjejer, två kinesiska tjejer, en äldre tant, och några unga tjejer av okänt ursprung. De flesta svenskar verkar komma direkt från gymnasiet och för första gången känner jag mig gammal när jag är ute och reser. Har ju alltid varit yngst av alla man träffat. hm.


min väg hem från skolan :)

 

När jag kom hem med ett huvud helt överbelastat med nya intryck var Annelie jättetaggad och drog med mig till en uteservering för att praktisera min franska. Skitjobbigt och pinsamt men så kommer det väl vara en tid framöver je pense...

Annelie lagade kvällsmat till mig :)

Trotts allt är Paris helt underbart! Jag skulle kunna vara här ett år och göra nya saker varje dag utan att tröttna. Och det finns inte på kartan att det inte finns nånting att göra en vanlig helg. Det passar mig perfekt <3

Au revoir!


Kommentarer
Postat av: Ulla X

Min lärare hette Madame Gira men hon var inte kines... Himla trevlig skolväg du har!

2012-09-09 @ 11:02:52
Postat av: Anonym

Var inte det din körskolelärare...(eller hette hon "burka")Var bodde du då, Ulla?

2012-09-12 @ 17:07:39
Postat av: Ida

ja skolvägen är guld! det enda om man ska gnälla är väl att de får för sig att stänga av vid hotel de ville när det är möten så jag får gå lite omväg, och att det kryllar av folk vid notre dame, men det är fint som sjutton :)

2012-09-24 @ 21:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0