Apprendre par coeur

Torsdag 11 oktober
 
Grattis Ulla på dagen idag! :)
 
Trodde denna vecka skulle bli superstressig, men här sitter jag, inne på min 17e kopp te med ingefära, citron och honung tittandes på en mängd avsnitt av favvisSkavlan och lyssnandes på "stil i p1". Skolan börjar kl fem och jag har ingen stress någonstans. Soft. Varje dag hittills har varit fullproppad med grejer jag vill och måste göra och se. Men det har kanske sjunkit in lite att jag faktiskt bor här nu, och i två månader till, och att jag inte behööver flänga runt överallt.
 
I tisdags var jag hemma från skolan, inomhus en hel dag med halsduk och halstabletter, det gjorde underverk och dessutom hann jag plugga massor så jag kunde gå till skolan lite tidigare igår för att både skriva provet mask/fem + grammatikprovet. Nu vet jag ju inte hur det gick men gud var duktig jag kände mig. Slumpen tvingade btw ut mig igår till att få öva min franska lite. Det började med att Dominique, vår hyresvärd, ringde och väckte oss och sa "jag kommer om 45min med snubben som ska kolla så gasberedaren inte är farlig"
Happ, vi va skittrötta och hade knappt hunnit sova något, men det var bara att hoppa upp och se trevlig ut. Då upptäcker vi också att de håller på att lacka om vår trapp och att man inte får gå i den på hela dagen...
 
När jag tillslut kom på mig själv med att mest sitta och yra utan att fatta vad jag pluggade insåg jag att det kanske inte var superbra att sitta i de starkt otäckt luktande ångorna som smygit sig in i lägenheten. Det kanske var därför han ringt på hos alla tidigare och varnat oss?... Jag tog ett skitstort andetag, packade ner alla skolgrejer och flydde till vårt Starbucks runt hörnet. Där sitter det en tjej som såg ut att försöka plugga men mest blev störd av fransmannen framför henne, gud va skönt att jag kan plugga i lugn och ro, tänker jag. Fem sek senare känner sig fransmannen framför mig manad att börja klämma ur mig varenda ord franska jag kan. Och hur gärna man än vill fuska och ta till engelskan så funkar det ju iallafall inte i detta monolinguala land.
 
Snubben var för övrigt journalist och efter han bott ett tag i Sverige förstod han inte vad fn jag gjorde i Paris när Sverige var så vackert. "Ni har ju Vasaskeppet och nobelmiddagen" Alors...
 
Men jag vet att det är det enda sättet att förbättra franskan så det är bara tacka och bocka för alla spontansamtal.
 
I tisdags hade vi, efter lite protester av tröttsjuka Ida, besök av Annelies kompisar från förorten. Det blev en småspårad kväll med massa franskaprat (Y) och en fransk variant av "finns i sjön" och " sjuan". Tur att jag har Annelie som drar med mig på grejer fast jag gnäller så jag inte blir tant-sittande här i lägenheten ^^ <3
 
Har en liten lista över grejer jag vill göra i Paris innan jag åker hem! Ni kan få en liten sneak peak.
- Palais du Tokyo för o kika på Chloés 60års utställning
- kändiskyrkogården Cimetière du Père Lachaise med Edith Piaf, Jim Morrison mfl
- Fonduerestaurangen "Refuge des fondus" vid Sacré Coeur.
- Kika in Paris Chinatown för lunch!
- Versaille
- Julskyltningen på Champs Elysées
-  Dalis utställning på Centre Pompidou
- Besöka Café de Flore
- Musée d'Orsay
- La maison de Victor Hugo
- kika terassen på La Fayette!
 
Det kommer inte vara några problem att fylla helgerna framöver.
 
 
 
 
Och på söndag är det 14 oktober med allt vad det innebär, har varit mycket funderingar i veckan. Ett år sen allt otäckt. Det känns både som det är jättelängesen men samditigt som det skulle kunna vart igår. Tänker på er där hemma under denna tid som måste vara obeskrivligt jobbig...
 
Jag får iallafall besök av världens bästa Matilda i helgen och det ska bli hur kul som helst. Och på lördag blir det väl något slags firande av tanten som bli 22år gammal på söndag. Herregud vad gammalt det låter?
 

Kommentarer
Postat av: Ulla X

Tack snälla Ida för gratulationen! Jag hänger gärna med på Dali på Pompidou, hur länge håller den på? Musée Marmottan är fint också om du gillar impressionister. Mitt favvomuseum var Jeu de Paume men de tavlorna finns på Gare d'Orsay nu.

2012-10-11 @ 18:32:14
Postat av: Jens

Gare d'Orsay var fint men jag prioriterar nog "Paris Chinatown för lunch!" och "Besöka Café de Flore" då kan vi sitta där och fika och tänka som Jean-Paul Sartre ^^

2012-10-12 @ 09:19:04
Postat av: Ulla L

Jag hänger på vad det än blir men Orangeriet lockar också. Ida kan ju guida som varit där:)

2012-10-13 @ 20:58:29
Postat av: Ulla X

Grattis på födelsedagen, Ida!

2012-10-14 @ 11:51:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0