Széchenyi

1 Juni


Drog en frukost på SPAR för att försöka hålla nån slags tågluffarbudget. Risken är att vi sista veckan får sova under nån bro i Paris annars. Vi har iallafall hittat lite jämvikt med utgifterna. Vi bor på billigaste ställena vi hittar och har inte åkt buss/t-bana en enda gång utan har gått några mil sammanlagt nu. Vilket i sig är en jämvikt med alla utgifter som nästan oavkortat går till mat och dryck. Men det är väl klart man måste prova specialitéerna i landet. I Wien stoppade jag i mig en Wienerschnitzel, apfelstrudel och en sacher torte. Ungern bjuder på Tokji vin, langos, salami, gåslever, gulaschsoppa och gyros. Får se vad som hinns med (: kan säga att i tempot som pojkarna slukar öl (en i timmen, dygnet runt) så bör de kunna redovisa vilka som var favoriterna sen.



Iallafall, dagen ägnade vi till de ungerska baden. Kända då de får sitt vatten naturligt uppvärmt och mineralrikt från djupa källor i marken. Ska tydligen vara hälsosamt. Vi bestämde oss för Széchenyi-badet då vi ville kunna bada ihop allihopa, inte kill/tjej - uppdelning och med nice utebad. Så här sa vår guidebok:


Széchenyi Spa sits right towards the top of the list om must-see sights in Budapest. With 15 different pools it is not only one of the largest bathing complexes in Europe but it enjoys a reputation as the spa with the greatest athmospherein the capital. Chessplayers immersed to the neck in steaming thermal water are as much a feature of the Scéchenyi as the open-air pools embraced by the wings of this beautiful old building, the classical Roman pool halls and the cavernous saunas.


Just schackspelandet är ju den klassiska bilden man ser framför sig när man tänker på budapest. Tänkte att vi ska spela schack. så jag gick fram till en gubbe o frågade om man kunde låna schack nånstans. Fick en lång ungersk mening tillbaka med en blick som sa "snälla ta inte mitt spel" och en beskyddande rörelse över spelet.


Badet var sjukt fint, romersk stil typ. Efter en mojito kom jag och Matilda fram till att vi måste öppna ett romerska spa i Sverige. Jobba på spat ska killen som masserade mig få göra!! Helkroppsmassage 60min + fötter = 8500 forint typ 238skr. Att han såg ut som en tysk/japansk porrskådis gjorde de andra, som bara skulle ha 30 min massage, nervösa. Kodordet i knipa; potatismos, behövdes dock aldrig användas. Massage anyway var helt galet bra. Somnade tom när han nådde ner till fötterna.


Badet var så grymt att vi bestämmde oss för att stanna en extra dag i Budapest för att stanna hela dagen på badet. Sjukt många pooler med temperaturer från 16-45 och olika temp på olika bastu också. Stackars Matte hade gipset på, men lyckades med att bara doppa det två ggr tror jag. Resulterade i en snyggbajsbrun rand på gipset. Så nyttigt var det vattnet ^^ För övrigt brännde vi oss allihopa, men det var bara jag och Matilda som erkände det.


Klassiskt känns ocskå tvånget på badmössa i simpoolen. Jag och Matilda köpte en varsin shopen. Kankse kommer bilder på det sen (;


Om något negativt ska nämnas så är det väl vårt men för livet som jag och Matilda fick. Badet var utformat med omklädningsbås till badet. I ett av tjejbåsen med öppen dörr står en gubbe och runkar helt naken. Vi höll på att dö, visste inte var vi skulle ta vägen! vafan! nån annan måste ju också sett!? På vägn hem började världens åskväder. Fick sitta o gömma oss med ett tiotal andra vid ett stängt museum medan Halva Ungern skakade och himlen lystes upp.


Mellanlandning i Riga


Kommentarer
Postat av: Stor Ulla

Förutom den där äckliga snuskgubben verkar ni ha haft en suverän tågluff hittills!

Ulla

2011-06-04 @ 12:28:15
Postat av: Paula

När jag läste första delen om att ni fått lite jamvikt med utgifterna, bor billigt och går några mil, så blev jag påmind om ung och bortskämd "..eftersom vi inte har några pengar till mat blir vi smala oxå". Lite kul :P



Vill oxå resa med dig nu :)

2011-06-06 @ 11:40:08
Postat av: Ida

Ja, vi har haft tur med det mesta och är ett kul gäng som åker så de har vart toppen hittills (:



hahahaha jaa Paula! är ju exakt så XD hahah sötis :D <3 du skulle vara med oss!

2011-06-07 @ 10:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0