Le Tour Eiffel

20 juni


Imorse fick vi leta nytt hostel iiggeen det första vi gjorde. Vi åkte till Monmartre där vi kikat lite hostel innan. Men allt var fullt! Matte var gullig och letade hotell medan jag och Matilda satt på ett fik och käkade frukost. Tillslut kom Matte tillbaka och hade hittat ett hotell för kommande tre nätter. UNDERBART! ligger strax nedanför Sacre Coeur och har varken namn eller stjärnor, men vi har nånstans att lämna grejerna och det räcker för oss!


Vi tänkte som sagt vara kulturella idag och kila till Louvren. Hade inte anat att det var ett dagsprojekt och efter en våning hade vi alla grymt sockerfall och fick gå och käka glass. Det hade ju såklart Luvren utnyttjat och tog 40kr för en Magnumglass! (och nee, det var nog inte sockerfall eftersom kroppen kompenserar upp det *hostmatildahost* men vi var helt slut iallafall! ^^ )


Förra gången jag var på Luvren blev jag så chockad över att Mona Lisa var så liten. Nu hade jag överdrivit det lite i hjärnan och blev istället chockad över att hon var så stor ^^. Var betydligt mer intressant o kolla på Louvren denna gång när man fått upp ett konstintresse. En av tusen anledningar att flytta till Paris är just konsten.


Vi vandrade till Centre Pompidou och käkade mat på en restaurang utanför. Matte hittade bearnaisesås för första gången på resan och var överlycklig "nu är det bara hamburgedressingen som saknas" hördes i ett svagt ögonblick då jag tror snusen blivit bortglömd ^^ Jag och Matilda som enligt pojkarna är sockerberoende fick en crepes och var nöjda (;


Åkte vidare till Triumfbågen. Insåg att jag aldrig vart nära den och visste inte att man kunde åka upp i den. Det är förresten en av alla grejer som är gratis när man är EU medborgare under 26 år. Likaså inträdet till Louvren. Märks att benen börjar bli segare och segare ju flera dagar som går och man blir lite mer kvällstrött och seg på morgonen ju fler dagar vi är borta ^^. Har blivit lite trappor upp till Notre Dame, Sacre Coeur och nu Triumfbågen.


Gick till Eiffeltornet som glittrade av lampor dagen till ära. Jag hamnade i lite barnslig extas och tog femhundra bilder på tornet som blir så mycket vackrare i mörker med lampor på. Dock var vi lite sent ute då man inte kunde åka hela vägen upp efter halv tio på kvällen. Bestämde oss för att komma tillbaka imorgon för ett nytt försök då.


Nu har både Matte och Matilda tvärslocknat brevid mig. Ska försöka sova o vila mina fötter lite inför morgondagen. (:


eiffel

Bon Nuit!


Kommentarer
Postat av: SuperMarion

Älskar bilden :)

Glad Midsommar btw ^^

2011-06-24 @ 13:01:37
Postat av: Ulla

Men Ida, jag har foto på dig, Malin och Lill Ulla när ni står vid Triumfbågen fast vi var aldrig upp den gången...

2011-06-26 @ 18:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0