Katakomberna

22 juni


Dagen började med att vi försov oss. Hade ingen tid att passa men blev ändå förvånade över hur mykcet klockan var. Alla trodde Matilda ställt klockan, de trodde Matilda också ^^ Skönt att sova iallafall.


Anledningen var att vi tänkt åka till katakomberna i tid. När vi kom fram var det nästan skrattretande hur lång kön var när den ringlade sig runt hörnet. Stod i kö 1,5h och turades om att köpa kaffe på Mc Donalds. Vi hade räknat med 2h så var ändå rätt nöjda. Matilda hade vart duktig och gjort baguetter med osten och salamin från igår så vi underhöll oss. Kändes rutinerat ^^


Katakomberna kan nästan vara det häfftigaste i Paris, enlig mig, och ändå var det inte nån reklam eller liknande om det alls som om museerna. Det behövdes ju iofs inte heller med tanke på kön. Ska kika in filmen The Catacombs när vi kommer hem (: Det är sjukt när man tänker på hur många som ligger begravda där och att det är människor som har jobbat med att stapla upp alla benbitar. Vi stannade till och läste om andra katakomber nere i grottorna och helt plötsligt hördes världens morrande som ekade.. Alla i rummet såg lite småoroliga ut innan vi fattade att det var vakten som hade somnat och börjat snarka.. innan han vaknade och coolt försökt låssas som att inget hade hänt.


För första gången i Paris fick vi riktigt fint väder, sol och varmt, så vi gick till utanför Notre Dame där jag hittat lite plancher som jag, som Paristokig, ville köpa med mig. Matilda hittade riktigt fina oljemålningar gjorda av konststudenter som ska pryda nya lägenheten (:


Satt och käkade på uteservering och äntligen fick jag min Salade Nicoise som jag längtat efter. Egentligen hade jag velat kila till trappan där Edith Piaf föddes, men lite måste jag ju ha kvar till nästa gång jag kommer hit, så vi åkte metro till Eiffltornet. Vid metron läste jag lite fel på kartan och ledde oss helt åt fel håll. Man tycker ju att det ska vara omöjligt att gå fel ett kvarter ifrån tornet ^^ Vi tröst köpte en varsin macrone, så nu har vi i princip gjort allt franskt som går här i staden.


När man väl kommer till Eiffeltornet och ska upp i det är det som att gå in i ett tidshål. Det tog en hel kväll att stå i tre köer och kolla på tornet. 340 meter högt och med 2,5 miljoner bultar. Vi stod i kön upp och lyckades hamna precis brevid en helt galen skolklass. Barnhataren Matte höll på att avlida. ^^ När de fick reda på att vi var från Sverige blev det ännu mer liv då de hade en svensk lärare!


Hittade grymmaste burgarna prcis vid vårt hotell på kvällen. Asstora och billigare än Mc Donalds, tabbe att hitta det sista dagen.


Imorrn ska vi med tåget 07.25 mot Amsterdam, så nu blir det sova alldeles för lite som alla andra nätter hittills XD



Puss och gonatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0