Cinque terre - dag 2

12 juni

Riktigt soft att vakna i eget rum med dubbelsäng och egen lägenhet. Passade på att sova ut idag för första gången på länge. De två små affärerna som finns här öppnar kl tio och stänger sen vid ett för siesta hela eftermiddagen innan de stänger igen kl sju. Förstå soft att jobba där. Förstå vad svårt det är att tajma så man nånsin kommer när affären är öppen! Men även om man är morgonpigg, som Matilda, eller sover hur länge som helst, som resten av oss, fick man vänta till tio innan frukost. Behövligt att samla energi om vi vetat vad som väntade.

Kaxigt efter Via dell'amores superlätta vandring sa jag " äh de som skrev resguiden att det var tung vandring var säkert 70 bast också, vi är ju vana vandrare nu" chi fick jag. Den började med stentrappor bra många hundra meters stigning mellan vin och kryddodlingarna. Kryllade av gräshoppor och geeckos på de smala stigarna. Som tur var hade vi köpt med jordgubbar och vin till de många pauserna. Mycket vin kanske det låter som. Men då måste ni tänka på att vinet nästan är billigare än vattnet här, vi är bara ekonomiska (; Hur vi än försökte är det svårt att fånga hur mäktigt det är ens med systemkamera. Har aldrig vart i kina, men kan tänka mig att det ser ut lite som kinesiska risodlingar uppdelade i rutor på ett kulligt landskap. Och sen havet precis brevid det.

Idag vandrade vi mellan vår by, Manarola och nästa by, Corniglia. Kustvägen är 1km lång, men vandringen tar över en timme. Säger en del om hur landskapet ser ut.

Väl i Corniglia slängde vi i oss en pasta på en restaurang mitt i hungern. Ännu en rätt som känns totalt ovärd att betala så mycket för och man hade bergis gjort den bättre hemma. Denna gång hade vi kök men befann oss i en annan stad. Men annars är det sjukt svårt att hitta hostel med kök! Det hade jag aldrig trott innan. Och mest hotell också. Men så är vi inte ute i superbra tid heller. Skönt att inte ha nått bokat som sätter tidspress. Det löser sig! Enda som vi är litee oroliga över är Marsaille - Paris tåget som är grymt uppbokat jämt. Det visar sig hur det går.

Åkte till Monterosso och kikade in den största stranden som finns där. På kvällen tänkte vi att "when in Rome" vi var ju tvugna att äta seafood när vi var vid kustbyarna. Satt på en mysig restaurang i vår by. Det var bara jag som inte var helt nöjd med min calamari med en touch av gummi. Hade fått rekommenderat att gå till en vinkällare på samma gata om vi "ville ha lite mer livat" så vi kikade in där när restaurangen stängde. Märktes att det var lite mer pensionärhak i byarna när det nästan var tomt på folk kl elva på kvällen. Gitarristen körde sina låtar helhjärtat och det var riktigt mysigt ställe att hänga på.