Amsterdam

23 juni..


Gick upp aptidigt imorse och tog oss iväg mot tåget, gick typ autmatiskt att packa ihop väskan o dra numera. Packningen jag släpar på är en proppfull 60literryggsäck, en handväska + en påse med lite souvenirer jag smalat på mig XD Men jag kan ärligt säga att jag inte har något onödigt med mig. Allting jag packat har kommit till användning när vi åker mellan ökenvärme o nordpolen.


Köpte med oss lite baguettfrukost och pain au chocolat. Det apdyra tåget verkade bra till en början när vi såg wifi-skylten. Sen upptäckte vi att det visst kostade det med. O vi tycker att SJ r snåla! pfft. Var iallafall de lyxigaste tåget vi åkt med: tyst,snabbt,eluttag o stora sköna säten. Jag, som i fosterställning, får plats på två säten sov i Mattes knä, och Matilda satt brevid en gubbe som luktade illa. Fyra timmar senare var vi framme i Amsterdam.


Vi tänkte va duktiga och boka tågbiljetter direkt till Köpenhamn, som är vårt nästa stopp. Jag och Matilda fixade det medan Matte var duktig och löpte runt och letade rum. Bokade biljetterna till söndag natt. När vi sen insåg vad sjuuukt dyrt Amsterdam är, priserna på hotell låg på 40euro och uppåt eftersom vi kommit in i högsäsong nu. Så gick vi tillbaka till tågstationen, sa att vi råkat fått fel datum på biljetten och fick den ombokad till lördag natt istället ^^. Inte ett enda hotell var ledigt när vi kom. Och priserna steg hela tiden på agencyn som hjälpte stackars vilsna backpackers. Och sånna fanns det måånga av. Typ backpackarnas Mecca. Vi hade ju tänkt att börja ha grym framförhållning o boka o sånt, men det är lätt att säga innan ^^. Vi kan iallafall säga att vi vart ute bästa tiden för att tågluffa. Många av ställena hade inte hunnit komma in i högsäsong än och det sparar man många euro på. Matte lyckades smöra på en tant på en Skottsk pub så vi fick boende där i ett fyra rum för tre mannapris. Vi alla var eniga om att det var Johans fel att det var så svårt för oss att hitta boende, när vi bara var tre st (; sry Johan. Bor iallafall 20 meter från red light district, i det sk green light district ^^ dyrt, men grymmt värt att det ligger så centralt.


Powernapade lite och drog ner till puben sen. Stammisarna var i full gång att högljutt disskutera med den asskönta tanten som jobbade där. Om allt från första flickvännen, anledningen till varför äktenskapet brast till vilka som var bäst; skottar eller irrländare. Irrländarn som förlorade gick hem XD De var iallafall eniga om att de hatade tyskar och amerikanare. Tror att de handplockade rätt bra de som de ville ha kvar på hostelet, för efter ett par öl kom ägaren och berättade att vi fick stanna en natt till. Har Matte att tacka för det som suttit och myst med huskatten och druckit öl medan vi powernapade ^^


 

Drog ut och hittade ett skönt ställe vid en kanal som vi stannade på så länge som det tog för Matilda att dricka upp en pint. Typ en livstid ^^ Drog vidare och hittade ett nytt skönt ställe.


Sköna ställen är nått som Amsterdam har tusen stycken av. Rökning är tillåten, men inte tobak. XD


Vi avslutar inlägget där ^^



Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0