Brisbane again :)

Måndag 15 mars

 

Hur länge har jag inte suttit och föreställt mig hur det skulle kännas när den här dagen kom! Min sista dag i Australien. Det känns som jag ljuger när jag skriver det, jag har inte fattat att jag är på väg härifrån än! Och försök inte få mig att fatta de heller. Då kommer panikattackerna komma!

 

Sitter i Brisbane och väntar på tåget som ska ta mig ut till flygplatsen. Äntligen på väg! Sköna lugna dagar i Brisbane, som absolut gett bättre intryck än förra gången. Men i huvudet är jag redan i Thailand.

 

Hörde ryktas att det är oroligt i Bangkok så jag och fialotta kanske får ta dirr plan ner till västkusten om inte annat. Vi får diskutera det när vi kan prata på riktigt för första gången på ett halvår :)!

 

Hade supertur när jag kom hit i lördags kväll. Buschaffisen som precis släppt av mig på stationen utanför city tyckte jag såg nedtyngd ut av all packning och tyckte inte jag skulle behöva gå hela vägen själv mitt i natten, så han körde en omväg och jag fick privattaxi med stora bussen ända fram till ingången på hostlet :) i bland ska man ha lite flyt också!

 

Igår var jag på Lone Pine Koala Sanctuary. Äntligen fick jag krama mina koalor! De är precis lika mjuka som de ser ut :) och för skitmycket pengar fick jag också en bild tagen på cupen. Dock hade jag lite otur med vädret. Regnperiods skurar dök upp plötsligt under hela dagen. Ett par minuter intensivt regn, sen sol osv.

 

På köper fick jag gosa med kängurus och andra mysiga djur. Sjukt vad de är vana med folk. Man kunde lätt gå fram och klappa dem.

Lite koala fakta nuda för att visa att jag inte bara latar mig här nere :)

 

  • Wombaten är deras närmaste släkting. Att koalorna skulle bli fulla av gaserna från eucalyptusbladen är en myt. Anledningen till att de sover mest hela tiden är helt enkelt att bladen är så näringsfattiga. (vilket jag sa till min roomate när hon påstod de tidigare, vinst(; )

 

  • De finns bara en sorts koalor men de ser olika ut beroende på var de kommer ifrån. Uppe i norr är de små och gråa, medan de nere i söder är större och brunaktigare.

 

  • Till stor besvikelse berättade de att det är helt förbjudet att ha en som husdjur. Fast jag ångrade mig lite iallafall på den punkten. De luktar väldigt söt och äckligt. Man blev lite illamående efter en dag omringad av 130 koalor.

  • Den äldsta koalan som levt bodde i brisbane och blev 23år gammal.

  • Vanligaste sjukdomen bland koalorna är klamydia

  • Om någon är intesserad kan jag även bygga anordningar så koalorna inte drunknar i poolen, om man har en sån.

 

Var 18 människa har en tredje bröstvårta som kan sitta var som helst på kroppen, appropå nått helt annat! Är inte det sjukt :O Var bara tvungen att berätta för nån. Man blir lite isolerad här ^^.

 

Jag delar rom med nio tjejer som redan lyckats skapa konflikter. Första gången jag stött på nått sånt. Alla backpackers är så supertrevliga och öppna, men i den där dormen hade jag inte velat stanna längre.

 

Idag har jag kikat in Brisbanes shoppinggata och (baaah!) kunde inte låta bli att handla. En fika på Starbucks och Brisbanes museum hann jag också med. Brisbane är också ägare till den Australiens enda fakebeach. Mysigt litet utebad, men den har ju inte en chans mot alla fina stränder jag sett hittills.

 

Puss o Puss! Nästa gång jag hör av mig sitter jag i Thailand med Sofia och tar igen ett halvår förlorad tid <333

 


Kommentarer
Postat av: Sophiie

Ida, en koala tar på ditt bröst :O Gaah fatta resfebern jag har nu :D Sitter på planet om några timmar^^

2010-03-15 @ 12:26:07
Postat av: Anonym

Just nu släpper Björn av dig på Arlanda, fatta ångesten han har...

Ha så trevligt.

2010-03-15 @ 18:59:56
Postat av: Anonym

Ja, visst är dom kolaa

2010-03-15 @ 19:01:46
Postat av: Ida

hahaha jaa ett rejalt grepp ocksa XD asch jag har sovit hela vagen hit! gick as snabbt! ;D kuala lumpurs flygplats ar ett jakla mysteruim o alla pratar dalig engelska hjalp! haha VA lyx! fick du skjuts till arlanda fuskis ^^ <3

2010-03-16 @ 00:04:43
Postat av: joline

guud vilken söt bild på dig och koalan! vill också haha :o

2010-03-16 @ 01:01:58
URL: http://inajoline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0