Melbourne

Tisdag 12e januari

 

Hejsan svejsan.

 

Nu sitter jag här i köket helt själv och lyssnar Babyshambles. Imorse kämpade vi oss upp svintidigt och så åkte jag med familjen till Southern cross och vinkade av dem. De lämnade ett fullt kylskåp och tusen roliga foton från semestern efter sig. De finns nu att se på facebook för den intresserade.

 

Efter att ha hängt ihop dag och natt i tre veckor så känns det väldigt tomt nu. Saknar dem redan. De snodde även det bra vädret med sig! Fast det var rätt skönt. Det är perfekt löp-väder nu.

 

Dagarna i Melbourne har vart väldigt intensiva och roliga. Av alla tusen väder som Melbourne kan bjuda på så lyckades våra dagar vara riktigt soliga, fina och nästan fööör varma.

 

Vi ställde snabbt om oss och blev bekväma med det stora huset. Dock så trängdes vi alla och sov på nedervåningen fast huset är så stort. Helt enkelt vant oss med att sova på 5kvm i våningssäng nu, mysigt ^^

 

 

Jag skämtade om att jag köpt orangea mössor till hela familjen så vi inte skulle tappa bort varandra nu när jag skulle guida.

Lördag morgon åker vi till Queen Victoria Market norr om city. På fem röda är alla försvunna som vanligt och jag ångra mig bittert att jag inte delat ut både reflexvästar och orangea mössor till gänget. Lyckligtvis återfanns alla även denna gång utan att vi behövde efterlysa nån som en repris på vår Londonresa när vi besökte världens största leksaksaffär. ^^

 

Eftermiddagen spenderades på St Kilda Beach. Den mest turistexploaterade stranden i Melbourne. Kan tänka mig att de andra tre hade svårt att tänka sig varför. Skugga finns inte ens att tänka på för pappa som är rädd för solen^^. Det var massa vågor som hade dragit med sig massa skit in så vattnet var helt brunt. Ett tag funderade jag på om det alltid sett ut så och om jag blivit kräsen med Queensland. Så var som tur var inte fallet. Vädret var sol sol och åter sol, nästan så varmt att man inte orkar ligga still på en strand. Dessutom var det, som vanligt, nästan svårt att se stranden för allt folk som låg och trängdes.

 

Dagen till ära var det festival på beachen. Turnering i beachsoccer och band som spelade precis brevid. Skitmysigt. Skadeglada Pappa och Felix tyckte iallafall att det roligaste var när jag lyckades kliva rakt på en 5kilor manet som låg som en stor jellyklump på stranden. De var helt fascinerade över att den sprack medan jag skrek av äckel!

 

Kvällarna var inte svåra att spendera när vi hade internet och tv för första gången och kom hem sent efter fullspeckade dagar. Paula kom förbi och och upptäckte till sin besvikelse att pappa inte var någon knutte med finsk brytning. Vilket jag aldrig heller påstått! Haha

 

Phillip Islans, Great ocean road och Ballarat hoppade vi. Som sagt blir man bekväm med hus. Istället så såg vi till att komplettera vår lista med alla djuren vi missat i den vilda naturen. Vi åkte till Melbourne zoo. Lite skillnad mot Eskilstuna zoo.

 

Dock kunde jag inte kolla på gorillorna. De ser ut precis som människor, samma ansiktsuttryck och allt. Man ser att de verkligen inte vill att folk ska titta på dem. Hemskt.

 

Tänkte visa city på det smidigaste sättet. Free city circle tram. Lite misslyckat när både pappa och Felix sov hela vägen ^^ tung dag.

På måndagen träffade vi Yvonne, som hjälpte mig att fixa jobbet här. Vi satt i skuggan och fikade på Brighton Bath restaurangen. Efter en stunds förvirring kom hon fram till att Felix hade samma föräldrar som jag och inte var min pojkvän ^^. Det visade sig också att vi går på samma gym och antagligen har sett varandra flera ggr utan att veta hur den andra såg ut.

 

Vädret var extremvarmt. Det gick inte att gå på sanden på Brighton Beach utan att det svartnade framför ögonen och isade genom fotsulorna upp till nacken. Tusen lager solkräm och ligga i vattnet vid strandkanten var det man orkade, ett litet tag iallafall. Sådana dagar är man glad att man har ac i ett stort och svalt hus.

 

På kvällen åkte jag och Felix in till Carlton och Imax. Andra chansen gillt, eftersom vi inte lyckades få biljetter till Avatar på Imax i Sydney. Rekommenderar den verkligen! Pulsen låg på 300 och jag råkade bita sönder vattenflaskan i all iver. Sjukt bra film. Vi snackade med några som satt brevid oss som såg den för andra gången. De var lika exalterade denna gång.

 

Träffade även två svenska tjejer på tramen på vägen hem (Y) Lyckades byta nr, så nu blir det att hooka upp nån dag maybeee..

 

Sen var det bara dags för det sista och tråkigaste. Packandet. Jag skickade hem lite mer än hälften av allt jag hade med mig. Vilket innebär att jag knappt har nånting alls kvar ^^ Byte även väska med Felix så jag numera har en praktiskt backpack istället. Fick lite great things som jag saknat från Sverige så nu känns det iallafall som jag har skitmycket packning. Får se hur det fungerar sen.

 

Ironiskt nog lyckades vi inte hinna se southern cross på tre hela veckor, fast vi kämpade. Nästa gång kanske ^^

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0