Vadå första advent, idag?

Söndag 29:e november


Kitesurfing idag...eller? Svar nej. Men gick iallafall upp tidigt och förberedde oss för det. Halvsliten kilade jag hem från Paulas hus för att hämta bikini och handduk.

 

Mitt på vägen hem känner jag att jag får ett slag över tinningen. Blir helt yr och förvånad som fan. Sen ser jag en skit stor äcklig fågel som precis har kraschat in i mitt huvud!! händer sånt ens :O!!

Rakt in i tinningen! Och sen vidare för att sätta sig på staketet en meter bort och stirra elakt på mig. Skitobehagligt! Kände hur jag fick alla möjliga fågelbakterier, löss och influensor! Dessutom skitont i tinningen! Skyndade mig hem...

 

...För att få reda på att kiten var inställd. Dock anade vi det idag. Lack of wind. Nån däruppe retas med oss.

 

Fick dock en sheer up video när jag satt och tjurade som bäst, thax ^^ lite kul (:

http://www.tackfilm.se/?id=1259448393708RA68

 

Paula och Olivia kom förbi mig och vi satt o tryckte i mitt rum när familjen helt plötsligt bestämmt sig för att dra iväg. Timing, äntligen. Occupera de skönaste sofforna i världen, filtar och kaka. Så blev det Ned Kelly, äntligen! Grym film. Kan erkänna att jag somnade lite i mitten och tappade sammanhanget lite, som vanligt ^^. Eftersom familjen fortfarande var gone när filmen var slut, så börja vi kika på The Manson Family. Helt störd film! Då kom såklart familjen hem, inte vidare barnvänlig film. Tänkte kila hem till Paula och fortsätta titta. Då blev familjen jätte engagerad och gav mig en dvd med usb uttag, och så lyfte vi tbx tvn in på mitt rum och möblerade om. Numera har jag ”dubbelsäng” härligt! :) Blir många filmkvällar.

 

Iallafall började rastlösheten komma smygande så vi tog första tåget till city, Parliament och sen tram till Richmond, IKEA! Jag och Olivia löpte direkt till maten! Köttbullar, potatismos och lingonsylt!! shit ni vet inte hur lyckliga ni är där hemma! Det var det bästa jag ätit på.. jag vet inte ens hur länge. En riktig dröm.

Fortsatte med att gå runt och läsa alla svenska namnen och alla förklaringar om Sverige som var utspridda... följande stod om den svenska julen...

 

 

SWEDISH CHRISTMAS

And as Christmas Eve approaches, Swedish homes are decked with all types of ornaments. There are candles, runners, wall hangings, Santa Claus figures and angels. Lingonberry and pine sprig garlands are hung on front doors and the centerpieces of the celebration – the christmas trees – are fully decorated. And under the trees lie all the christmas presents. But that's not until after christmas dinner.

 

And what a dinner it is! The grocery stores have been packed since weeks as the many delicacies for the christmas feast take a lot of time to fix. But by now, everything is prepared and ready to be enjoyed.

 

Oven-baked or boiled ham, salmon in any form, meatballs, sausages, herring, ”jansson's temptation”, eggs, boiled potatoes, cabbage, bread and cheese are items found on any swedish christmas smörgåsbord. And not to forget – the snaps.

 

For all children, the true highlight of christmas occurs after dinner as Santa Claus appears with a sack full of presents. Sadly, many dads tend to miss the event. Year after year, just about this time on christmas eve, they suddenly feel an urge to go and buy the paper or simply take a stroll alone outside. Yes, it certainly is a mystery...”

 

Här sitter vi. Noll julkänsla, fick reda på på kvällen att det var första advent idag :O. VEM skulle INTE längta hem nu!... saknar julen!

 

Tröstade oss med att gå och frossa i det svenska mat sortimentet. Pepparkaksdeg, Norrlandsguld ^^ , Daim, blossa glögg, kaviar och knäckebröd åkte vi hem med^^ drömmen! Var sjukt nöjda över valet att åka till IKEA. Räddade helgen lite smått.

 

Skype och gruppsamtal med min familj idag ^^ inte lätt att kommunicera, men snart kan jag räkna dagarna tills de kommer. :) Hotell i Sydney bokat och klart till att börja med.

 

PussoPuss!


Kommentarer
Postat av: pappa

Stod det inget i ” SWEDISH CHRISTMAS" om att barnen brukar sova under granen... :-)

2009-11-30 @ 09:20:04
Postat av: Ida

haha nee! och inte nämnde de kalle anka heller XD känns lite som huvudgrejerna, lite besviken ;)

2009-11-30 @ 11:38:55
Postat av: Sophiie

jag längtar också! här har dom inte tänt ett enda ljus eller ens pyntat lite! jag ska hem och göra lussekatter och pepparkakshus :D brukar du sova under granen förresten?

2009-11-30 @ 12:41:04
Postat av: Matilda

Filmen var bäst! haha

Håller helt klar med om att kalle bör stå omnämnd :P

2009-11-30 @ 17:55:53
Postat av: MiA

Sas det inget om Lucia?

Det är det som HÄNDER i Sverige under december månad. Springa i skolorna, i kyrkan, på alla ålderdomshem, företagslussning.... Somliga blir ju vackert valda dessutom =D Pepparkakebakning, adventsstädning, luciabak, luciavaka, jultvätt, julstädning, glöggkvällar??? Har IKEA missat sååå mycket?



Mohaha



Minus, halka och solsken i Schöping. =D

Kramas

2009-12-01 @ 10:37:56
Postat av: Ida

Sofia: haha nee här läre inte bli någe pynt heller, eftersom de åker snart. haha busted! ja o felix gjorde alltid de när vi var mindre :D "avslöja tomten" vi gav upp när mamma o pappa smugglade in en korgstol utan att vi märkte nått ^^



Matilda: haha visst varen ^^ lite uppiggande en tung dag!



Mia: ne ingenting! också lite konstigt! du får skicka in en annan beskrivning till nästa jul :D som tar med allting ;) skippa nackdelarna bara.. vi jobbar för att ge bra intryck av Sverige här! haha :) kram

2009-12-03 @ 09:32:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0