Feminist, javisst

Söndag 22 november:

 

No plans och sovmorgon, hette det idag! Dock ringde en morgonpigg Paula klockan nio för att försäkra sig om att vi inte hade några planer för dagen. Som tur är, är jag grym på att somna om.

 

Tänkte precis vända mig om och somna när jag hör dörren öppnas och en söt morgonruffsig Sofia kikar in med ett leende ”oh you're awake!” Kan tillägga att jag oftast vaknar av att hon öppnar dörren, vilket har fått henna att tro att jag är lika morgonpigg som henne ^^. men men, kan inte säga nej till en sån liten sötnos så up we go.

Käkade frukost tillsammans och diskuterade senaste boken hon läst för mig, när jag nattat henne... ”Harriet, the hamster fairy” tror jag bestämmt den hette. Nån smart barnboksförfattare kom på idén att blanda ihop det små 8 lässugna 8åringar gillar allra bäst. Resultatet blev ca 30 böcker med glittrigt omslag, och handlingar om fairys med söta små husdjur som råkar i trubbel, gärna på ett sött ställe som ett leksaksmuseum till exempel. Ni behöver inte vara oroliga, den slutade lyckligt!

 

Har blivit som en orolig mamma som sover lätt och vaknar av allting här nere. För övrigt fått grymma skills på att tvätta, stryka, laga grymt onyttig, fettdrypande mat med ost som huvudingrediens, städa, tjata på ungar och komma ihåg allting från aktiviteter till att lunchen och dessutom vara trevlig konstant! Lyckliga kille som gifter sig med mig säger jag bara!

 

Skulle aldrig i mitt liv kunna bo här nere! Australien ligger ca 40 år efter i utvecklingen. Vanish reklamens hemland! Sitter och irriterar mig på dem hemma, när jag kom hit upptäckte jag att alla reklamer är likadana!

 

Typiskt senarium:

mamma 1 ”ååh min barn smutsar ner kläderna så mycket, och min man är så trött efter jobbet.. blahablahablaha”
mamma 2: ”men har du inte testat det här super tvättmedlet... och dessutom finns det ett jättebra erbjudande på tvkanaler som du kan köpa till”

 

sen slutar det med att man ser en glad pappa och barnen sitta bänkade framför tvn medan en leende mamma står i bakgrunden och diskar eller gör i ordning mat till familjen.

 

Jämställdheten är NOLL!

 

Det är dessutom precis så det går till i det här hushållet. Inte okej. Blir nästan lite förbannad ibland. Ännu en av kulturkrockarna som man inte hade förväntat sig.

 

Paula tog det brutala sättet tillväga och berättade för sin hostfamilj om jämställdhetsdebatten i Sverige, där pappor debaterar för rätten att amma sina barn.

Vi jobbar verkligen starkt för att framställa Sverige som ett toppenland här ^^

 

Fick iallafall låna bilen till gymmet i morse då regnet öste ner som sjutton. Tänker inte erkänna att jag räknade stenhårt med att få låna bilen. Hade inte åkt till gymmet annars! Var alldeles för sen för att hinna cykla, gick ut i köket med gymkläderna som vanligt...
”aha ska du till gymmet”
”japp”
”cyklar du eller ska du ta tåget?”

”ne jag cyklar”
oså sa jag hejdå och gick mot dörren. När jag precis grabbar handtaget hör jag
”Ida, ta bilen”


iskallt!

 

Sen vare dags för kitesurfing lektion igen. Paula och Olivia hade bett för vind så det kunde ju inte gå fel. Började med att jag och Paula missade tåget med några meter! Så vi blev försenare till lektionen. Sen som tur var fick vi våtdräckter! Hade frusit ihjäl annars. Blev lite tryckt stämning när vi stod brevid kitevanen och försökte byta om lite diskret, medan kitekillarna stod brevid och .. väntade? Inte stod de o trixsade med fotbollen som de gjorde innan iallafall! Löjlade oss lite med våtdräckterna och fick sedan en svensk good looking instruktör, Martin? Eller nått sånt. En pax av Olivia (; ?

Vi vecklade ut kiten och fixade linorna och allting...oså slutade det blåsa :O … … bara och packa ihop igen. Satt och väntade på vinden. Men de var ju inte mycket till hjälp.

Den här osmickrande bilden han vi också ta innan det slutade blåsa ^^ haha

Drog o käkade donken i st Kilda istället. Satt och pratade högst privata grejer helt ivrigt och högljutt på svenska, precis som vi alltid brukar göra. Efter kanske en kvart märker vi hur bordet brevid sitter och fnissar konstant. En av killarna sitter och lyssnar uppmärksamt på vår diskussion och viskar sedan massa till de andra vid bordet. Smygsvenskar! Va omoget! Med tanke på vår diskussion så tog vi våra grejer och bokstavligen löpte från McDonalds utan att vända oss om, garvandes.

 

Hittade en videobutik, äntligen! Tänkte vi som sucktat efter Ned Kelly filmen hundra år. Hittade massa bra filmer som vi samlade på oss. Hittade tom Patrik 1,5! mitt i Aussie! Va sjukt!

När vi sen skulle betala var man tvungen att ha med sig pass, kredikkort, något som bevisade att man bodde här … en räkning eller någe annat. Snacka om överseriöst! Blev Dendys hemma i Brighton som vanligt med Paula istället. Letade i hela st kilda. Men nej, inget kvällsöppet kafé som slog Dendys nånstans ^^

 

till vår förvåning har de bytit ut hela crewen med indiska roliga killar till ett gäng emosar vi aldrig sett förut. Inte ett leende och har aldrig väntat så länge på fikat. Måste meddela vår indiske kompis att han är saknad.


Kommentarer
Postat av: pappa

"lyckliga" pappa om du mellan landar i hemmet,"tvätta, stryka, laga grymt onyttig, fettdrypande mat ...trevlig konstant :-)

2009-11-25 @ 09:00:22
Postat av: Sophiie

haha moget med smygsvenskar :D förresten håller jag också på att propagagerar för sverige här, jag känner mig jättetjatig. "i sverige får man inte slå sina barn, i sverige sätter inte prostituerade ut annonser i lokaltidningen, i sverige går vi inte med skor inne" osvosv :P sverige äger alla länder!

2009-11-25 @ 20:12:49
URL: http://sofiaanholm.blogg.se/
Postat av: Ida

pappa.. ahah you wish :D



sofia: haHA I know XD precis likadant här! går inte att slå sverige (;

2009-11-30 @ 01:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0