Onsdag 16 December

7.15 Hoppade jag upp och trodde det blivit jordbävning. Det visade sig bara vara Paulas telefonalarm ”wisper”  

Hittade mibilen tilslut bakom tvn! Fortsatte där vi avslutat och lyssnade sommarpratare.

Jag blev rastlös och drog ut på morgonpromenad. Gick ner till Brighton Pier. As varmt och fint väder. Kändes att det inte var sverige man var i när jag helt plötsligt såg en minipingvin alldeles nedanför piren. As söt! Hoppade upp och gjorde lite tricks och låg sen helt stilla på rygg och tittade på mig och väntade på att jag skulle ta kort. Varför var det enda gången jag inte hade mobilen med mig! Idag visade Melbourne sin finaste sida. Hoppas att det blir en sån här fin dag när jag ska presentera mitt hem de senaste månaderna för min familj om någa veckor :)

 

Kilade till Southern Cross sen och tänkte att jag skulle ta tag i lite tråkig planering. Bokade biljetten till Sydney till söndag och kikade var allt låg nånstans för säkerhetens skull så inget kan skita sig på söndag. Helt plötsligt känns resan lite mer påtaglig när man har biljetten i handen.

 

De tråkiga ressträckorna på tåget hinner jag knappt märka för min superbra bok. Efter en halvtimme på tåget blir det mer ”Nej shit är ja redan framme..” Tänk vad många böcker jag skulle hunnit läst om jag bott här längre.

 

Kilade till Queen Victoria Market och tänkte köpa en ryggsäck till resan. Visste att det var något speciellt med onsdagar. När jag kom fram kom jag på vad det var. Det var stängt på onsdagar...

Efter lite felåkningar med tramen så åkte jag till Dockland istället. Spelade ingen roll att det var hundra grader varmt, jag kunde ändå inte ligga på stranden då jag ordagrannt brännt sönder mig igår. Kan säga att jag inte rekommenderar topless solning mitt på dagen här nere.

Gick runt i dockland, som är ett fint hamnområde i city, och käkade glass. Eller slängde i mig en glass för att inte allt skulle smälta bort.

Var inne på Harbour city, klädoutlet som ligger jättefint precis vid vattnet. En dröm att söka skydd i de airconditionfyllda affärerna. Passade på att kika Melbournes enda? Isrink i Wonderland. Kanske tio ungar stapplade sig fram med shorts och t-shirt och utan hjälm i en decimeter vatten och i minst 30 värme. Skridskorna var rostiga och plastiga. Hade förväntat mig lite mer än det lilla plasttältet de smällt upp i värmen.

 

Hemresan var en pers. Törstig och svettig trängdes jag i en tram med en hel skolklass. Såklart går tramen sönder av värmen medan en unge berättar ungefär allt i detalj som hennes skoldag bjudit på. Hade kanske uppskattat den söta ungens uppmärksamhet lite mer om det inte vore vardagsmat för mig ^^

 

Kom hem och skulle bara hämta bikinin och möta upp Ida nere på stranden när värsta solen var borta. Möts av strömavbrott! Över 30 grader och frysen droppar. Alltid när jag är själv hemma. Hann noja ett tag och Ringa och göra Miguel och Valeria oroliga på Nya Zeeland, innan Paula berättade att de inte heller hade el. Dramatiken fick ett snabbt avslut och elen kom tbx (Y)

 

Äntligen blev det bad med Ida (Y)

 Kvällen spenderades med Paula hos Coreys kompisar och gänget. Testade Vegemite äntligen! Australiens enda specialité. Det smakade skit ^^ eller väldigt salt med nån bismak av diesel ungefär. ^^ Testade även gingerbeer. Det var mer okej. För att komma in i julstämningen hade killarna klätt ut sig i tomtekläder. Mitt lag spöade även Paulas i fotbolls spel sen (;  en bra kväll.

Fick även höra att Sofia håller ställningarna hemma och tar hand om min söta lilla Viktor som önska sig rökmaskin i julklapp. Lovar att berätta de för tomten. :) Kanske kan fånga en känguru och skicka hem. (:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0