Avresa

Söndag 20 december

Gick motvilligt upp efter tre timmar sömn. Söta Paula och Olivia höll mig sällis inatt igen. Perfekt med min extrasäng och madrassen i mitt rum (Y).

Käkade scrambled eggs och gjorde matsäck för den 12h långa resan.

 

När jag trodde allting var under kontroll upptäcker jag plötsligt att första tåget in till stan inte går förrän 7.40. Shit! Det enda jag inte hade kollat upp, men det hade jag ju aldrig kunnat tänka mig.

Som tur var hade jag ju kollat upp allting innan så jag bara kunde löpa till spåret direkt när jag kom dit. Var nervös för första gången på hur länge som hälst, enda tills jag satt på tåget.

 

Började resan med ledigt säte brevid mig. Perfekt. Varvade mellan att sova, läsa, kika på datorn och lyssna på ipoden.

 

Efter vägen fick jag en liten tjej som skulle sitta och trängas med mig som senare böt av med en gammal tant som småfes och satt och kikade FÖR nyfiket på allting jag gjorde.

 

I högtalarna varvade de mellan att berätta det hårda straffet för tjuvrökning med att berätta historia och fakta om städerna vi åkte förbi.

 

Landskapet var öppet. Stora kullar, ängar med kossor och får. Ganska svenskt. Förutom att allting var torrt och gult. På vissa ställen rök det fortfarande om den svartbrända marken och trädstammarna.

 

Batteriet tog slut i datorn, de blev för jobbigt mörkt för att läsa och tåget knarrade så mycket i svängarna att det var omöjligt att sova. Gnälligt, javisst!

Tåget var dessutom försenat. Började inleda en disskusion med tanten brevid. Hon visade sig dock vara ganska gullig där hon satt och stickade.

 

Med min karta hittade jag sen från stationen till den lilla mörka gränden där ”Sydney Backpackers” låg. Mitt hem för natten. Kikade klart på Australia, och somnade överst i den vingliga våningssängen med alla mina room mates.

<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0